عیوب انکساری چشم

چشم

چشم انسان یکی از مهم ترین اعضا حیاتی وی است و لذت دیدن، لذتی است که فرد تا به هنگام از دست دادن آن متوجه اوج و میزانش نمی شود. یکی از مشکلات وارده بر چشم و یا به عبارتی یکی از اختلالات موجود در علم بینایی سنجی عیوب انکساری چشم است که بسیار شایع ، متداول و فراگیر است. در نتیجه ی این فراگیری می توان چنین برداشت کرد که اگر فرد دچار عیوب انکساری چشم شد نیازی به راه دادن نگرانی بر خود ندارد و می تواند به راحتی و با عمل جراحی این مشکل را درمان و بر طرف کند. در مورد این راه حل ها و نحوه اقدام به بر طرف کردن این اختلالات در همین مقاله توضیح خواهیم داد اما پیش از هر چیزی لازم است که ابتدا در مورد خود این اختلال و عیوب مطالبی آورده شود، چگونگی به وجود آمدن و دلیل پدیداری اش مشخص شود و سپس به حل آن ها و از بین بردنش پرداخته شود.

عیوب انکساری چشم

 

چشم چطور می بینید ؟

 

چشم انسان و دیگر حیوانات برای دیدن اجسام و اشیا و برقراری تمرکز دید در آن ها باید بتواند شکست نور را توسط قرنیه و عدسی به نحو احسن انجام داده و پس از آن در مرحله بعد روی شبکیه که لایه ای است عصبی و درست پشت چشم متمرکز شود. حال که شبکیه و گیرنده های عصبی آن پیام نور شکسته شده را دریافت کرده اند این اعصاب از طریق یک دیگر پیام بینایی آن نور های شکسته شده را به مغز می فرستند و در صورت نیاز مغز بر آن عکس العمل نشان خواهد داد و عمل بینایی و دیدن رخ می دهد.

 

عیوب انکساری چشم

 

پیرو آنچه در پاراگراف پیشین و خطوط بالا در مورد نحوه بینایی چشم توضیح داده شد ، عیوب انکساری چشم به این معنا هستند که شکست نور و نقطه تمرکز بینایی با مشکل مواجه می شوند و این رابطه ی کمی پیش‌تر توضیح داده شده به صورت کامل در میان عدسی و قرنیه و شبکیه بر قرار نمی شود در نتیجه آن فرد با مشکل بینایی و یا همان تاری دید مواجه می شود و عمل دیدن رخ نخواهد داد.

هرچه میزان این تمرکز کمتر باشد و هرچه میزان ارتباط کامل این اعضا کم‌تر باشد شماره چشم فرد بالاتر می رود و بر اساس نقطه دقیق مشکل نوع عیب انکساری در فرد متفاوت است.

حتی وجود عیوب انکساری کودکان نیز در آمار به چشم می خورد و این نشان فراگیر بودن این اختلال بینایی است.

 

انواع عیوب انکساری چشم عبارت اند از :

دوربینی چشم و یا همان هیپروپی : در این عیب از عیوب انكساری چشم، نور پس از ورود و عبور از قرنیه و عدسی چشم در قسمت پسین (پشت) شبیكه متمركز می شود. گفتنی است که علت آن انحنای اندک مركز قرنیه چشم می باشد.

نزدیک بینی چشم و یا همان میوپی : در این عیب از عیوب انكساری چشم، نور پس از ورود و عبور از عدسی و قرنیه چشم در قسمت پیشین (جلو) شبكیه متمركز می شود و باید دانست که علت آن انحنای بیش از حد معمول قرنیه چشم  می باشد.

آستیگماتیسم چشم : در این عیب از عیوب انكساری چشم، نور پس از ورود و عبور از قرنیه و عدسی چشم به جای یک نقطه در دو قسمت و دو نقطه موجود به روی شبكیه متمركز می گردد. لازم به ذکر است که علت آن نا منظمی در ساختار قرنیه و بیضی شکل بودن قرنیه چشم می باشد.

تاکید می شود که این عیوب انکساری چشم با تاری دید همراه هستند و تشخیص دقیق نقطه مشکل و نوع اختلال بر عهده متخصصین بینایی سنجی و چشم پزشکان است.

 

رفع عیوب انکساری چشم

اولین راه های حل عیوب انکساری چشم و متداول ترین و شایع ترین راه حل موجود برای این اختلالات استفاده از عینک های طبی و در مرحله دوم استفاده از لنز های طبی تماسی است. بسته به نوع اختلال و شماره چشم فرد لنز و عدسی ساخته شده برای فرد آن شکست نور که پیش‌تر ذکر شد را به بهترین نحو انجام می دهد و رابطه میان عدسی و قرنیه و شبکیه را رابطه ای درست و کامل می سازد و در نتیجه فرد مانند روز های پیش از به وجود آمدن اختلال، توان دید بی نقص و کامل و بدون تاری دید را داراست.

 

در مرحله بعدی می توان راه حل موجود را اعمال عمل های رفع عیوب انکساری چشم دانست که اکنون به شرح این عمل ها می پردازیم :

  • عمل لیزیک چشم
  • عمل لازک چشم
  • عمل پی آرکی چشم

عمل لیزیک چشم : این عمل از آن دست عمل های سرپایی است که مدت زمانی بسیار کوتاه برای اعمال آن لازم است (چیزی حدود 20 دقیقه و به عبارتی هر چشم حدود ده دقیقه) اما با وجود کوتاه بودن بسیار حساس است. در این عمل سطح و یا سطوح رویی چشم برداشته می شود (دایره وار و دورانی شکل) و سپس با لیزری تخصصی به نام لیزر اگزایمر اصلاحات لازم به روی چشم فرد مراجع اعمال می گردد و در انتها سطوح برداشته شده را به حالت اول باز می گردانند و بدین سان عمل پایان می یابد و جراح به آن خاتمه می دهد.

فواید و مزایای عمل لیزیک چشم :

  1. 96 درصد مثمر ثمر واقع می شود و به تازگی اعلام شده است که این عدد به بالای 98 درصد نیز رسیده است.
  2. حذف دائمی عینک را به ارمغان می آورد.
  3. یک روز پس از جراحی چشم دید خود را می یابد و این از دیگر عمل ها سریع تر است.
  4. بر خلاف دیگر عمل ها چشم نیازمند بانداژ های خسته کننده و آزار دهنده نمی باشد.

عمل لازک چشم : این عمل نیز مانند لیزیک چشم از آن دست عمل های سرپایی است که مدت زمانی بسیار کوتاه برای اعمال آن لازم است. (چیزی حدود 20 دقیقه و به عبارتی هر چشم حدود ده دقیقه) اما با وجود کوتاه بودن مدت زمان اعمال آن به روی چشمان فرد عمل بسیار حساسی است و نیازمند دقت بسیار جراح می باشد. در این عمل نیز مانند عمل لیزیک چشم سطح و یا سطوح رویی چشم برداشته می شود (دایره وار و دورانی شکل) و سپس با لیزری تخصصی به نام لیزر اگزایمر اصلاحات لازم به روی چشم فرد مراجع اعمال می گردد و در انتها سطوح برداشته شده را به حالت اول باز می گردانند و بدین شکل عمل به سرانجام خود می رسد.

عمل پی آر کی : برخلاف آنچه تصور می شود پی آر کی از کهن ترین جراحی های موجود در علم چشم پزشکی است. در این عمل نیز مانند عمل لیزیک و عمل لازک چشم از لیزر اگزایمر استفاده می شود اما تنها یک تفاوت در آن مشهود است. در عمل پی آر کی، لایه زیرین قرنیه دست کاری و برداشته می شود و پس از آن جراح تغییرات لازم را در چشم فرد اعمال می کند.

عیوب انکساری چشم در کودکان

جالب است بدانید که این عیوب لزوما در افراد بالغ و سن های بالا رخ نمی دهد و این عیوب انکساری چشم در کودکان نیز شایع و فراگیر است. از جمله آستیگماتیسم چشم کودکان که علائمی نظیر تاری دید، سر درد و ناتوانی در تمرکز اشیا نزدیک به هم دارد.

تنها کاری که می توان برای کودکان مبتلا به آستیگاتیسم چشم، دور بینی چشم و یا نزدیک بینی چشم انجام داد استفاده از عینک های طبی کودکانه است چرا که عمل جراحی برای چشم دارای شرایط سنی خاص است که کمی بعد تر در مورد آن توضیح داده خواهد شد و در مورد لنز های طبی هم بدیهی است که برای کودکان مناسب نمی باشند.

والدین کودکی که دارای عیوب انکساری چشم است نباید هیچ نگرانی به خود راه بدهند چرا که شماره چشم فرد در این بازه سنی امکان بازگشت و بهبود را دارد اما این مستلزم پیگیری های مستمر والدین و نزدیکان وی است هم چنین این مسئله بسیار شایع است و همین نشانه سهل بودن و خطرناک نبودن این اختلال است.

سن مناسب جراحی

سن مناسب جراحی سنی است که در آن شماره چشم فرد ثابت شده باشد و این سن در افراد مختلف متفاوت است و تابع عواملی همچون وراثت و محیط است. اما اگر بخواهیم به صورت کلی توضیحاتی در این مورد آوریم باید گفته شود که سن ثابت شدن شماره چشم از حدود 18 سالگی شروع و در برخی موارد تا 25 سالگی نیز به طول می انجامد و همان طور که گفته شد این مسئله فرد به فرد متفاوت است و سن مناسب هر فردی را باید از پزشک معالج وی درخواست کرد. لازم به ذکر است که در همان سن ثابت شدن شماره چشم فرد نمی تواند به عمل جراحی اقدام نماید به این دلیل که باید از ثابت شدن شماره چشم یک سال گذشته باشد.

دیوپتر مورد نیاز برای جراحی چشم

نمی توان تا پیش از رسیده به شماره چشم مشخصی دست بر عمل جراحی زد، شماره چشم مناسب جراحی چشم:

  • در نزدیک بینی چشم از منفی یک دیوپتر هر چشم آغاز و تا منفی ده دیوپتر هر چشم  ادامه پیدا می کند.  1- / 10-.
  • در دور بینی چشم حداکثر تا شش دیوپتر کاربرد دارد.
  • در آستیگماتیسم چشم نیز تا شش دیوپتر کاربرد دارد.

 

امید است این مقاله و مطالب آنچه مورد نیاز شما بوده است را در اختیارتان قرار داده باشد، موفق و پیروز باشید.

 

 

عیوب انکساری چه عیوبی هستند ؟

عیوب انکساری شامل دوربینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم می باشد و علت آن عدم تمرکز بینایی در نقطه ای خاص است و در هر مورد از موارد عیوب انکساری این نقطه خاص متفاوت است .

رفع عیوب انکساری به چه صورت امکان پذیر است ؟

با چند روش می توان عیوب انکساری را کنترل و یا رفع کرد که این روش ها عبارت اند از :
استفاده از عینک های طبی ، استفاده از لنز های طبی و پس از آن ها رسیدن به عمل هایی نظیر لیزیک و لازک .

آیا وجود عیوب انکساری در چشم مسئله ای نگران کننده است ؟

خیر .
به دلیل زیاد بودن علل به وجود آمدن عیوب انکساری چشم و متداول بودن آن ، نیازی به نگرانی وجود ندارد و فرد می تواند به سادگی این ضعف بینایی را کنترل کند .

4.7/5 - (130 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.