عمل جراحی تنبلی چشم در بزرگسالان

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

تنبلی چشم یکی از مشکلاتی است که دیر یا زود به سراغ افراد می آید. با بالا رفتن سن ، تک تک اعضا ی بدن انسان ممکن است به مرور دچار مشکل شوند و اولین عضوی که بالا رفتن سن را بروز می دهد ، چشم می باشد. خوب است بدانید که این عارضه تنها میان کودکان دیده نمی شود و یکی از مشکلات شایع در بزرگسالان نیز هست و به همین علت ما قصد داریم تا در این مطلب به درمان تنبلی چشم در بزرگسالان بپردازیم.

تنبلی چشم مشکلی است که از میان سالی شروع می شود و در سنین بالاتر نیز شدید تر می باشد. درمان تنبلی چشم در بزرگسالان تنها با عینک میسر بود تا اینکه پیشرفت علم پزشکی موجب شده تا درمان تنبلی چشم در بزرگسالی دیگر یک دغدغه نباشد. برای کسب اطلاعات در مورد درمان تنبلی چشم در این این مطلب با ما همراه باشید.

همان طور که اکثر افراد جامعه مطلع هستند درمان تنبلی چشم در کودکی به طور تقریبی مثمر ثمر است. با این وجود درست است که درمان تنبلی چشم در کودکی بسیار سهل تر و آسان تر است اما این به آن معنا نیست که امکان درمان تنبلی چشم در بزرگسالان وجود ندارد. افراد می توانند حتی در بزرگسالی نیز اقدام به درمان تنبلی چشم خود نمایند ام درمان کمی دشوار تر و کمی زمان برتر از درمان در زمان کودکی می باشد. همان طور که ذکر شد به دلیل وجود امکان درمان قرار بر آن است که در اینجا توضیحاتی در مورد روند درمان تنبلی چشم در بزرگسالی آورده شود.

تنبلی چشم چیست ؟

پیش از ارائه درمان تنبلی چشم در بزرگسالان باید بدانید که تنبلی چشم و یا در اصطلاحات پزشکی آمبلوپی/آمبلوپبیا زمانی در انسان بروز پیدا می کند که مغز ، تصمیم به انتخاب یک چشم برای دید گرفته و چشم دیگر را برای دیدن رد می کند.

به هنگام دریافت پیام های عصبی مغز دیگر به پیام های چشم رد شده توجهی ندارد و پاسخی برای عمل دیدن با آن چشم ارسال نمی کند و عمل دریافت را بدون عکس العمل رها می کند. این چشمی که رد شده و مغز آن را نادیده می گیرد همان چشم تنبل است که فرد را دچار اختلال تنبلی چشم و تاری در بینایی می کند.امروزه این مشکل به راحتی با روش های درمان تنبلی چشم قابل درمان است.

در بسیاری از موارد تنبلی چشم هیچ گونه بروز بیرونی نداشته و نمی توان از ظاهر فرد متوجه وجود اختلال تنبلی در چشم وی شد اما گاهی ممکن است به حدی این اختلال شدت بگیرد که چشم فرد دچار انحراف به داخل و یا خارج گردد ، این مسئله به طور کل با لوچی چشم متفاوت است اما هر دوی این موارد می توانند به یک دیگر منجر شوند به عبارتی :

اگر فرد به طور طولانی مدت انحراف چشم و لوچی را تجربه کند ممکن است دچار تنبلی چشم گردد و اگر فرد به طور طولانی مدت دارای تنبلی چشم باشد ممکن است لوچی چشم را نیز تجربه نماید. به همین علت درمان تنبلی چشم در بزرگسالان اهمیت بسیار زیادی دارد.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

علل نیاز به درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

تنبلی چشم گاهی به صورت مادر زادی ، ژنتیکی و وراثتی است. از آنجا که علت این عارضه گاهی در درمان تنبلی چشم در بزرگسالان تاثیر گذار کسب اطلاعات در مورد این عوامل خالی از لطف نمی باشد.

  1. گاه ممکن است تنبلی چشم بر اثر وجود عیوب انکساری نظیر دور بینی چشم ، نزدیک بینی چشم و آستیگماتیسم به وجود بیاید.
  2. به وجود آمدن تنبلی چشم در اثر عمل های جراحی چشم محتمل است
  3. وجود خراش و یا زخم در ناحیه قرنیه چشم فرد می تواند عامل به وجود آمدن تنبلی چشم باشد.
  4. افتادگی یکی از پلک ها گاهی باعث بروز تنبلی چشم می گردد. (در اکثر موارد این مورد به دلیل وراثت و ژنتیک است.)
  5. قوی نبودن ماهیچه یکی از چشم ها و ناتوانی در نگه داشتن پایدار چشم در موقعیتی ثابت نیز در این امر دخیل است.
  6. کمبود برخی ویتامین های موجود در بدن (به خصوص ویتامین آ) می تواند باعث بروز تنبلی چشم شود.
  7. گلوکوما (گلوکوما و یا همان آب سیاه چشم به وضعیتی گفته می شود که در آن عصب بینایی فرد دچار اختلال شده و آب چشم فرد در نقطه ای از چشم جمع شده و در نتیجه منجر به فشار بسیار زیاد به چشم و در صورت تداوم در برخی موارد منجر به تنبلی چشم می گردد. )

برخی از چشم پزشکان بر این باور بوده اند که اگر تنبلی چشم در کودکی درمان نشود و به طور کل از چشم فرد نرود امکان درمان آن در نوجوانی و یا بزرگسالی نیز وجود نخواهد داشت اما همان طور که کمی پیش‌تر ذکر شد امکان درمان تنبلی چشم در بزرگسالان نیز وجود دارد اما کمی دشوار تر از درمان آن در سنین کودکی است بدیهی است که دشوار بودن مسئله ای دال بر عدم امکان آن نیست و اگر پیگیری های لازم صورت پذیرد افراد می توانند در بزرگسالی نیز آن را کنترل و درمان کنند.

هرچند که عوامل مختلفی در ایجاد این عارضه تاثیر گذار است اما درمان تنبلی در بزرگسالی چشم معمولا مشخص است و دکتر بر اساس شرایط چشم شما اقدام به انتخاب آن می کند.

علائم نیاز به درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

  1. چشمی که به سمت داخل و یا خارج انحراف داشته باشد و یا کج شده باشد.
  2. کج شدن سر به دلیل ایجاد دیدی بهتر.
  3. ناهماهنگی در نوع پلک زدن و یا بستن یک چشم پیش از چشم قبلی
  4. باز شدن سریع تر یکی از چشم ها پیش از چشم دیگر به هنگام صبح
  5. گاهی ناهماهنگی در ساختمان ظاهری چشم یا همان کوچک و بزرگ بودن و تا به تا بودن چشم ها
  6. ناتوانی در تشخیص و دیدن عمق
  7. نتایج غیر عادی و نا متعادل آزمایشات بینایی سنجی
  8. مشکل های حاد در بینایی
  9. سر درد های فراوان و مکرر
  10. خستگی غیر معمول و بیش از حد چشمان فرد

و…

اگر این علائم را مشاهده کرده اید بهتر است برای درمان تنبلی چشم در بزرگسالان هر چه زودتر اقدام نمایید.

 

عملی جراحی تنبلی چشم در بزرگسالان

روش های درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

درمان های تنبلی چشم در بزرگسالان اندکی محدود تر از درمان های تنبلی چشم در کودکان است اما در ادامه به اندکی از راه های درمان تنبلی چشم در بزرگسالان اشاره خواهیم کرد و به اختصار توضیحاتی نیز خواهیم داد.

  1. استفاده کردن از عینک های طبی
  2. استفاده کردن از لنز های تماسی و طبی
  3. استفاده کردن از قطره های مخصوص
  4. روش بستن یکی از چشم ها و باز گذاشتن دیگری

استفاده کردن از عینک های طبی

بدیهی و مشخص و واضح است که اگر سن افراد به ثابت شدن چشم برسد دیگر به آن شکل امکان درمان با عینک وجود ندارد و فرد می تواند تنها برای کنترل این مسئله در روزمره خود از عینک استفاده نماید. فرد ابتدا به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز پزشک شماره چشم فرد را مشخص کرده و سپس با تجویز عینک به کنترل تنبلی چشم فرد کمک می نماید.

در حقیقت اگر در سن های پایین اقدام به درمان تنبلی چشم کنید می توانید این عارضه را به طور کامل درمان کنید اما اگر وضعیت چشم شما ثابت شود در این صورت تنها قابلیت کنترل و سازش با آن وجود دارد.

استفاده کردن از لنز های تماسی و طبی

درست همانند آنچه کمی پیش‌تر در مورد عینک گفته شد اگر فرد به سن ثابت شدن شماره چشم رسیده باشد احتمالی بسیار پایین و حتی صفر برای درمان با لنز های طبی و تماسی برای وی وجود دارد و فرد می تواند تنها با استفاده از این ابزار ، کنترل تنبلی چشم خود را به دست بگیرد و در زمان حال کمی از آزار بینایی خود بکاهد. این روش هرچند که یک روش دائمی درمان تنبلی چشم در بزرگسالان محسوب نمی شود اما در هر صورت علائم این بیماری را از بین می برد.

روند پیگیری و کنترل این لنز های طبی و تماسی نیز درست همانند عینک های طبی است و فرد در ابتدا باید با مراجعه به یک متخصص بینایی سنجی و یا چشم پزشک و اپتومتریست شماره چشم خود را با آزمایش های فراوان و مختلف مشخص کند و با استفاده از لنز تجویز شده توسط پزشک کنترل تنبلی چشم خود را به دست بگیرد. استفاده از لنز های طبی کمی دشوار می باشد و باید با رعایت برخی نکات و مراقبت ها انجام شود. با این وجود به علت مشکلاتی که برخی با عینک دارند این روش درمان تنبلی چشم در بزرگسالان را ترجیح می دهند.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

استفاده از قطره های مخصوص تنبلی چشم

بدیهی است که دیگر نیاز به یاد آوری نیست که این مراحل و راه حل های مشخص شده برای درمان تنبلی چشم در بزرگسالان نیست و افراد در کودکی می توانند با انجام این راه حل ها خود را به درمان برسانند و حالا در بزرگسالی و پس از ثابت شدن شماره چشم تنها می توان با انجام این راه حل ها کنترل تنبلی چشم را به دست گرفت.

. نحوه استفاده و بهره‌گیری از این قطره ها به این شکل است که این قطرات به هنگام وارد شدن به چشم سالم ، دید را تار می کنند و چشم تنبل را وادار به دید بهتر می کنند و در نتیجه تنبلی چشم به مرور بهبود پیدا می کند باز هم تاکید می شود که این راه حل ها بیشتر در کودکی پاسخگوست اما در بزرگسالی بسته به وضعیت چشم می تواند یکی از راه های درمان تنبلی چشم در بزرگسالان به طور قطعی باشد.

روش بستن یکی از چشم ها و باز گذاشتن دیگری

این روش نیز مانند دیگر روش های ذکر شده اگر در کودکی انجام گیرد و چندان برای درمان تنبلی چشم در بزرگسالان به کار نمی آید. بسیار مثمر ثمر تر و اثر بخش تر می باشد اما این روش به این صورت است که چشم سالم را می بندند و چشم تنبل را وادار به دید بهتر می کنند و در نتیجه پس از مدتی توان دید چشم تنبل باز می گردد (که در کودکی بیشترین اثر را دارد و نه پس از ثابت شدن شماره چشم) سال ها پیش این کار با بستن توسط پارچه صورت می گرفته است اما اینک با پیشرفت علم پزشکی با استفاده از نوعی چسب این عمل را صورت می دهند.

عمل جراحی تنبلی چشم در بزرگسالی

ممکن است این سوال برای شما به وجود آمده باشد که ایا برای درمان تنبلی چشم در بزرگسالان امکان استفاده از عمل جراحی می باشد یا خیر ؟ با دیدن عوامل تاثیر گذار در ایجاد این عارضه متوجه می شوید که عمل جراحی برای درمان تنبلی چشم وجود ندارد و تا کنون نیز در هیچ کجا دنیا انجام نشده است. همچنین لازم به ذکر می باشد که روش های درمان تنبلی چشم در بزرگسالی بسیار آسان می باشند .بدون شک حتی اگر عمل جراحی آن نیز وجود داشت بهتر بود تا از روش های کم هزینه و البته بدون درد برای درمان قطعی این عارضه استفاده نمایید.

ما در این مطلب سعی کردیم تا به شما در یافتن یک روش قطعی برای درمان تنبلی چشم در بزرگسالی کمک کنیم. اگر به دنبال یک پزشک متخصص در این زمینه می گردید کافیست با مطب دکتر جزایری تماس بگیرید و برای درمان این بیماری اقدام کنید.

آیا تنبلی چشم تنها در کودکی بروز پیدا می کند ؟

خیر.
تنبلی چشم در هر سنی ممکن است اتفاق افتد اما در کودکان شایع تر از دیگران است و درمان نیز در این سنین گستره وسیع تری را شامل می شود .

آیا می توان در بزرگسالی نیز تنبلی چشم را درمان کرد ؟

بله
تنبلی چشم در بزرگسالان نیز دارای درمان است اما در کودکی امکان بهبود و احتمال از بین رفتن کامل آن بسیار بیشتر است .
به طور کل اقدامات در بزرگسالی بیشتر کنترل محسوب می شود تا درمان .

بهتر است در چه سنی تنبلی چشم را درمان کرد؟

هرچه سن افراد در این مورد کمتر باشد احتمال بهبود آن به طور کامل بیشتر است به طور کل سن کم مساوی است با احتمال بالای درمان چشم و بهتر است افراد به هنگام متوجه شدن تنبلی چشم به سرعت آن را درمان کنند و درمان آن را پشت گوش نیندازند .

آیا تنبلی چشم در بزرگسالان با شماره چشم بسیار بالا را نیز می توان با جراحی تنبلی چشم مداوا کرد ؟

بستگی دارد منظور از شماره چشم بالا چه می باشد اما برای پاسخ ، بهتر است که به پزشک معالج مراجعه کرده و سپس با تجویز ایشان دست به اقدامی زده شود .

4.3/5 - (140 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام من ۲۶ سالمه واز کودکی تنبلی چشم درچشم راست داشتم وحالا زیاد تر شده ودر زمان کودکی به خاطر مشکلاتی، والدینم نتونستن چشمم رو درمان کنن آیا حالا امکان درمان وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.