درمان دوبینی چشم

درمان دوبینی چشم

دوبینی چشم که در اصطلاحات پزشکی به آن دیپلوپی نیز می گویند. یک بیماری چشمی می باشد که با توجه به شدت و نوع آن افراد یک شی ثابت را به صورت دو شی می بینند. دوبینی می تواند ثابت و موقت یا پیش رونده باشد که تمامی ابن ها بستگی به زمینه ایجاد بیماری دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. درمان دوبینی چشم از مهم ترین اقدامات است

همچنین شدت دوبینی چشم نیز بر روی درمان دوبینی چشم و ثابت بودن یا موقت بودن دوبینی چشم یا دیپلویی تاثیر دارد. درمان دوبینی چشم راه های مختلفی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. و همچنین در باره علل ایجاد دوبینی چشم نیز توضیحاتی خواهیم داد.

درمان دوبینی چشم

علل به وجود آمدن دوبینی چشم

بوجود آمدن دوبینی چشم علت و دلایل متفاوتی دارد که باید آن ها را مورد بررسی قرار داد و در صورت وجود دوبینی چشم برای درمان دوبینی چشم بهتر است در اولین فرصت به یک چشم پزشک متخصص مراجعه نمایید. و برای درمان دوبینی چشم به سرعت اقدام کنید. بنابراین در ادامه دلایل به وجو آمدن دوبینی چشم را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای درمان دوبینی چشم مهم ترین کار تشخیص دلیل به وجود آمدن دوبینی چشم می باشد. اگر دلیل به وجود آمدن دوبینی چشم مشخص شود درمان دوبینی چشم برای پزشک بسیار راحت تر می باشد. بنابراین علت به وجود آمدن دوبینی چشم نیز در دوبینی چشم تک چشمی و دوبینی چشم دو چشمی متفاوت است و هر کدام دلایل متعددی دارند.

دلایل به وجود آمدن دوبینی چشم تک چشمی

برای درمان دوبینی چشم در ابتدا نوع دوبینی مشخص می شود که تک چشمی است یا دو چشمی و بعد علت هر کدام مورد بررسی چشم پزشک قرار می گیرد.

  • ناهنجاری شبکیه : برای درمان دوبینی چشم در ابتدا علت آن را بررسی می کنیم. ناهنجاری شبکیه منجر به تاری دید یا از دست دادن دید در مرکز شبکیه می شود که گاهی اوقات ورم می کند و در انتها منجر به دوبینی در یک چشم می شود.
  • آستیگماتیسم : به نامنظمی شکل انحنای قرنیه آستیگماتیسم می گویند که این عارضه سبب به وجود آمدن دوبینی چشم از نوع تک چشمی می شود برای درمان دوبینی چشم وقتی به دلیل آستیگماتیسم به وجود آمده است با مراقبت و تجویز پزشک باید ابتدا این بیماری چشمی را درمان کرد.
  • قوز قرنیه : یک بیماری چشمی می باشد که باعث نازک شدن چشم و تغییر شکل قرنیه از کروی به مخروطی می شود. قوز قرنیه نیز می تواند یکی از علت های به وجود آمدن دوبینی چشم به صورت تک چشمی باشد.
  • خشکی چشم : در این عارضه چشم اشک تولید نمی کند و یا اشک به سرعت در چشم خشک می شود. در صورت به وجود آمدن این بیماری چشمی ممکن است باعث دوبینی شود و برای درمان دوبینی چشم بهتر است خشکی چشم نیز درمان شود.
  • آب مروارید :آب مروارید در برخی افراد میانسال بوجود می آید که می تواند منجر به دوبینی تک چشمی شود بنابراین باید درمان دوبینی چشم و آب مروارید چشم را انجام دهید.

درمان دوبینی چشم

 

علائم دوبینی چشم

دوبینی چشم و درمان دوبینی چشم را باید جدی گرفت زیرا ممکن است ثابت باشد و یا پیش رونده و به سرعت پیشرفت کند. به همین دلیل در صورت مشاهده علائم دوبینی چشم در اولین فرصت برای درمان دوبینی چشم به پزشک مراجعه نمایید.

  1. سردرد
  2. افتادگی پلک ها
  3. حالت تهوع
  4. چپ شدن یک چشم یا هر دو چشم
  5. درد اطراف چشم ها
  6. درد یک چشم یا هر دو چشم در هنگام حرکت چشم ها
  7. احساس ضعف در چشم ها

راه های درمان دوبینی چشم

بعد از به وجود آمدن دوبینی چشم چه به صورت تک چشمی و یا دو چشمی به سرعت باید به دنبال راه درمان دوبینی چشم بودو راه درمان دوبینی چشم به اینکه دوبینی چگونه به وجود آمده است یا کدام نوع دوبینی می باشد بستگی دارد. بنابراین باید در ابتدا برای درمان دوبینی چشم به بهترین چشم پزشک تهران مراجعه نمود یا بهترین چشم پزشک شهر خودتان تا به آن اغتماد داشته باشید و تخصص و تجربه درمان دوبینی چشم را داشته باشد.

مصرف دارو های ضد التهابی

یکی از راه های درمان دوبینی چشم مصرف دارو می باشد. هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید در ابتدا سعی می کند با دارو دوبینی چشم را درمان کند. بنابراین دارو تجویز می کند. این دارو ها التهاب اعصاب و بافت های دور چشم را کاهش می دهد.

چشم بند روشی برای درمان دوبینی چشم

یکی از راه های درمان دوبینی چشم به صورت موقت و فقط جهت رفع عارضه به مدت کوتاه بستن چشم ها با چشم بند و یا بستن یک چشم با نوار این روش بیماری را به صورت کلی درمان نمی کند اما می تواند این عارضه را کنترل کند.

عمل جراحی بهترین درمان دوبینی چشم

به تشخیص پزشک مربوطه گاهی اوقات که با دارو روش های پزشکی دیگر دوبینی چشم درمان نمی شود برای درمان دوبینی چشم از راهی به نام عمل جراحی استفاده می گردد. عمل جراحی دوبینی چشم نیز انواع مختلف دارد. در برخی از مواقع پزشک جراح برای از بین بردن و درمان دوبینی چشم باید در ابتدا مشکلات چشمی دیگر فرد را درمان کند.

زیرا علت به وجود آمدن دوبینی چشم بیماری های چشمی دیگر بوده است. و بهترین راه برای درمان دوبینی چشم در ابتدا درمان عارضه های دیگر چشم می باشد. در این صورت جراحی چند جانبه می شود.گاهی اوقات جراح با تکونولوژی لیزر شکل قرنیه را تغییر داده و آن را اصلاح می کنند در این روش ممکن است نیازی به بخیه نباشد و با لیزر درمان دوبینی چشم صورت بگیرد. که روش جراحی و نوع درمان نیز به تشخیص و تجویز پزشک جراح بستگی دارد.

درمان دوبینی چشم

استفاده از عینک منشوری

گاهی اوقات تجویز پزشک برای درمان دوبینی چشم استفاده از عینک منشوری می باشد. برای درمان دوبینی چشم می توان از عینک های منشوری استفاده کرد. این عینک ها با تشخیص پزشک تجویز می شود. و باعث توازن در دید می گردد.

درمان بیماری های دیگر

گاهی علت به وجود آمدن دوبینی چشم بیماری هایی مثل دیابت ، ام اس و یا سکه مغزی می باشد. و اگر این بیماری ها کنترل و درمان شود ممکن است دوبینی چشم نیز به راحتی درمان شود. یا دوبینی چشم به صورت موقت باشد و بتوان با درمان بیماری های دیگر دوبینی را نیز درمان کرد.

آموزش و راه حل برای بهتر شدن بیماری

در ابتدا مراقبت و آموزش پزشکان و تلاش برای دید بهتر می تواند یکی از راه های درمان دوبینی چشم باشد. البته این روش وقتی امکان پذیرد است که دوبینی چشم ثابت نباشد و عمیق نیز نباشد در این مورد می توان با استفاده از بهترین وسایل برای دید بهتر مثل عینک با کمک آموزش های متخصص دید خود را بهبود بخشید.

استفاده از لنز تماسی

استفاده از لنز یکی از راه های درمان دوبینی چشم است. با استفاده از لنز تماسی می توان در دوبینی تک چشمی نیز تعادل و توازن در دید را به وجود آورد و یکی از راه هایی است که پزشک برای دوبینی چشم پیشنهاد می دهد.

4.6/5 - (112 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.