آستیگمات چشم کودکان

در این مقاله قرار است به درمان آستیگمات چشم کودکان پرداخته شود چرا که کودکان بسیاری هستند که دچار این مشکل در بینایی هستند. در نتیجه پدران و مادران بسیاری نیز هستند که به دنبال راهی هستند برای درمان آستیگمات چشم کودکان. این مقاله به صورت کامل آنان را در این زمینه راهنمایی خواهد نمود و یاری رسانی خواهد کرد. همچنین به این خواهیم پرداخت که فوق تخصص آستیگمات کودکان کیست؟

آستیگمات چشم چه کسانی را ، در چه سنینی درگیر می کند ؟

بر خلا ف باور عموم مردم در جوامع ، آستیگمات چشم ، تنها در بزرگسالان و افراد پا به سن گذاشته دیده نمی شود؛ بلکه آستیگمات چشم کودکان نیز وجود داشته و افراد دارای آستیگمات در سنین پایین نیز یافت می شوند ، برخی معتقدند که آستیگمات چشم کودکان از شایع ترین انواع ضعیفی چشم و ضعف بینایی در سنین پایین می باشد . درمان آستیگمات چشم کودکان چیست؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت فوق تخصص آستیگمات کودکان بهبود دهنده این امر است

آستیگمات چشم کودکان به حدی مسئله شایعی است که در برخی از موارد ، کودکان زیر سه سال نیز به آن مبتلا می شوند ، اما به آن دلیل که کودک زیر سه سال کمتر از تمرکز بینایی استفاده می کند و دقت بینایی در زمره کارهای روزمره وی قرار ندارد ، کمتر والدینی متوجه آن می شوند و کمتر کسی آستیگمات را در کودک خود پیگیری می کند .

لیست بهترین چشم پزشکی کودکان در شرق تهران (مشاهده)

آستیگمات چیست و چه علائمی دارد ؟

آستیگمات بودن به طور کل به دلیل عدم تطبیق و عدم مطابقت عدسی چشم با قسمت انحنای چشم است ، قرنیه فردی که مبتلا به آستیگمات چشم است صاف تر از حالت معمول و صاف تر از قرنیه دیگر افراد با دید معمول است که به طور کل با تاری دید نمود بیرونی و بروز پیدا می کند و در مواردی نیز از شدت و تداوم تاری دید ، این تاری دید به سر درد نیز منجر می شود .

تفاوت آستیگمات با دیگر اختلالات بینایی آن است که : افراد ی که مبتلا به آستیگمات چشم هستند ، هم در دیدن اشیا نزدیک و هم در مشاهده اشیا دور به مشکل بر می خورند ، یعنی به عبارتی فرد هم نزدیک بین است و دوربین در عین حال نه نزدیک بین است و نه دوربین ! در مجموع به دلیل تاری به وجود آمده در دید بر اثر عدم تطابق عدسی و قسمت انحنای چشم ، توان تمرکز کامل به روی اشیا موجود در مرکز توجه بینایی از افراد گرفته شده و سلب می شود . حال بدانید که درمان آستیگمات چشم کودکان چیست؟ ادامه را مطالعه فرمایید

آستیگمات (یا به لفظ ، همان اختلال در قدرت انکساری چشم) در کودکی نیز همانند بزرگسالی با تاری دید و سردرد همراه است ، اگر کودک (در روشنایی و در حضور نور ، و نه در تاریکی و شب) هنگام نگاه کردن به فاصله میان کاشی ها ، خطوط ممتد و یا اشکال این چنینی، در ناحیه چشم احساس عذاب و آزار کند به احتمال بسیار قوی چشمان کودک ، آستیگمات است که تشخیص دقیق آن بر عهده فرد متخصص است چرا که ممکن است این آزار چشم تابع مسئله و اختلالی دیگر از عضوی دیگر باشد.

در صورتی که آستیگمات چشم کودکان بیش از یک شماره دیوپتر ( واحد اندازه گیری عیوب انکساری موجود در چشم ) باشد ، ممکن است کودک را مبتلا به سر درد و در مواردی احساس فشار بسیار به چشم کند در نتیجه درمان آستیگمات چشم کودکان باید انجام شود ، آستیگمات چشم کودک نشانه ها و علائم دیگری نیز دارد که برخی از آن ها عبارت اند از :

  1. ریزش آب از ناحیه چشم کودک
  2. تنگ کردن و نزدیک کردن پلک ها به هم برای پیدا کردن تمرکز و دیدن جسم بدون تاری دید
  3.  نزدیکی بیش از اندازه سر به اجسام برای دیدن آن ها و یا بلعکس نزدیک کردن اجسام به سر برای
    مشاهده دقیق آن ها
  4.  ابتلا به تعارض به دلیل کلافگی و آشفتگی از ناتوانی در یادگیری و دید بی نقص
  5. ناتوانی در تمرکز بالا و یادگیری با سرعت بالا
  6.  و …

بدیهی است که این مسئله نیز مانند هر مسئله دیگر تابع علائم بیشماری است و این علائم نیز به تبع فرد به فرد و شخص به شخص متفاوت است (برای تشخیص دقیق مشکل کودک باید به پزشک مربوطه ، مراکز بینایی سنجی و … مراجعه کرد .) و اما اینکه چه عوامل و عللی سبب به وجود آمدن آستیگمات در کودکی و بزرگسالی می شوند … به طور کل در افرادی که یکی از والدین و یا هر دو والد دارای آستیگمات باشند ، مبتلا شدن به آستیگمات در فرزند آن ها شایع تر از دیگر کودکان است ؛

علاوه بر والدین ، اقوام نزدیک فرد نیز می توانند در ابتلای وی به آستیگمات چشم کودک و بزرگسال نقش داشته باشند . و این ها همگی بدین معنا هستند که ژنتیک یکی از عوامل موثر و دخیل در ابتلا به آستیگمات است . اما در برخی موارد دیده شده است که افرا د آستیگمات ، هیچ گونه سابقه خانوادگی در این مورد نداشته اند و افراد نزدیک به شخص مبتلا هرگز به آستیگمات چشم مبتلا نشده اند . پس در نتیجه به هیچ عنوان نمی توانیم ژنتیک را تنها عامل موثر و دخیل در این امر بدانیم .

مانند هر مسئله دیگر در کنار ژنتیک ، محیط نیز در بروز تاثیر بسزایی دارد ، اما در هر مورد به صورت اختصاصی باید بررسی گردد که مسئله به وجود آمده تنها تابع محیط بوده است و یا تنها تابع ژنتیک و در مواردی نیز هر دو دست در دست هم داده و بروز مشکل و مسئله می دهند . اما باید توجه داشت که در مورد اختلالات ، اگر فرد دارای ژن این چنینی باشد ، حتی اگر علائم در خود وی وجود نداشته باشد نیز موظف است به پیگیری های مستمر ، چرا که درصد ابتلا در این فرد با سابقه خانوادگی ، بالا تر از دیگر افراد بدون سابقه خانوادگی است .

آستیگمات چشم کودک

آیا آستیگمات چشم کودکان مسئله ای نگران کننده است ؟

آستیگمات ، چه در کودکان باشد و چه در بزرگسالان به هیچ وجه مسئله نگران کننده ای نیست و خطری جدی شخص مبتلا را تهدید نخواهد کرد ، اما این کاملا بدیهی است که کنترل آن مستلزم درمان ، مراقبتی ویژه و پیگیری های مستمر است . از نکته هایی که در آستیگمات چشم کودکان مورد توجه است این است که … اگر پیش از سه سالگی کودک ، والدین و یا والد و اطرافیان متوجه ضعف بینایی و اختلال کودک نشوند هیچ جای نگرانی ای نیست زیرا هنوز هم فرصتی برای درمان آستیگمات چشم کودک باقی است .

برای درمان آستیگمات هرچه سن پایین تر باشد درصد بهبود کامل بالا تر می رود ، یعنی آستیگمات چشم کودک مسئله ای قابل کنترل تر است . این بدان معناست که میان سن فرد و احتمال درمان کامل و کنترل کردن آستیگمات وی ، رابطه ای کاملا معکوس وجود دارد ؛ یا به عبارتی بهتر می توان گفت که :

هرچه سن بالا تر ، احتمال درمان و بهبود کامل و کنترل آستیگمات چشم پایین تر،  هرچه سن پایین تر ، احتمال درمان و بهبود کامل و کنترل آستیگمات چشم بالا تر است.

درمان آستیگمات چشم کودکان چیست؟

افرادی که مبتلا به آستیگمات هستند را ” آستیگماتیسم ” می نامند . همان طور که در کمی پیش تر اشاره شد ، آستیگمات درمان دارد و این درمان در سنین پایین تر برای فرد بهتر پاسخ می دهد .

آستیگماتسیم ها ( و افرا د مبتلا به هر نوع دیگر از ضعف های بینایی ) ابتدا و پیش از هرچیزی باید به مراکز بینایی سنجی ، چشم پزشکی دکتر جزایری و افراد متخصص در این حوزه مراجعه کرده و بخش دقیق اختلال در بینایی را بیابند ، پس از آن متخصص مربوطه با انجام آزمایش های متفاوت و متعدد شماره چشم فرد مبتلا را مشخص کرده و عدد و شماره آن را به فرد اطلاع می دهد ( با توجه به مسائل گوناگون مدت زمان مشخص کردن شماره چشم ، فرد به فرد متفاوت است ) .

اگر آستیگمات چشم کودک کمتر از یک دیوپتر ( واحد اندازه گیری عیوب انکساری چشم) باشد ، عموما نیازمند اقدام خاصی نیست به جز چک کردن های مداوم و مراقبت های لازم جهت بالا نرفتن دیوپتر آن .

لازم به ذکر است که چه در افراد مبتلا به آستیگمات و چه در افراد با دید کاملا معمولی نیاز به چک کردن های سالانه و گاه شش ماه یک بار نیازی ضروری است و افراد باید آن را جدی بگیرند تا در اثر بروز مشکل بتوانند به سرعت آن را پیگیری کرده و تا از مهلت آن نگذشته بتوانند آن را درمان کنند.

درست است که در بسیاری از موارد عیوب انکساری چشم کمتر از یک دیوپتر است اما در برخی موارد عیوب انکساری چشم و آستیگمات چشم کودک بیش از یک دیوپتر است که در چنین شرایطی ( اغلب کودک بیش از سه سال دارد ) متخصص برای آستیگمات چشم کودک عینک تجویز می کند و در صورتی که از آن به صورت مداوم استفاده کرده ، کم کاری نکرده و مراقبت های لازم صورت گیرد در تسریع بهبود کودک نقش فراوان و بسزایی داشته ، تا بجایی که ممکن است به طور کل مشکل را در کودک برطرف سازد.

در برخی موارد که کم تر از دیگر موارد این نوع اختلال ، شایع است کودک و بزرگسال به حدی به آستیگمات حاد دچار هستند ، که فرد آستیگماتیسم باید به اجبار تن به جراحی چشم دهد که جراحی آن نه چندان ساده و نه چندان مشکل است .

فوق تخصص آستیگمات کودکان

دکتر جزایری فوق تخصص آستیگمات کودکان می تواند بهترین روش ممکن برای بهبود چشمان آنان را پیاده نماید. تنها کافی ست با مطب فوق تخصص آستیگمات کودکان تماس بگیرید

آیا آستیگماتیسم چشم فقط در بزرگسالان دیده می شود ؟

خیر . آستیگمات چشم در همه سنین و حتی کودکان نیز یافت می شود
حتی در برخی موارد افراد پیش از سه سال نیز دارای این عیب از عیوب انکساری می باشند .

آیا می توان چشم کودکان دارای آستیگمات را عمل کرد ؟

طبیعتا خیر .
این عمل برای کودکان امکان پذیر نیست و باید بین سنین 19 تا 26 سال برای انجام آن اقدام کرد
چشم کودک حساس است و امکان بهبود دارد .

آستیگمات چشم چگونه به وجود می آید ؟

نقطه تمرکز دید افراد یک نقطه است ، به هنگامی که کروی بودن چشم به بیضی گرایش پیدا کند و نقطه تمرکز دید دو نقطه گردد آستیگمات چشم به وجود می آید .

چرا درمان آستیگمات را از همان کودکی باید آغاز کرد ؟

هرچه سن بالا تر ، احتمال درمان و بهبود کامل و کنترل آستیگمات چشم پایین تر،  هرچه سن پایین تر ، احتمال درمان و بهبود کامل و کنترل آستیگمات چشم بالا تر است.

4.6/5 - (144 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.