عمل انحراف چشم در کودکان

عمل انحراف چشم در کودکان

انحراف چشم یا استرابیسم در واقع استرابیسم نام علمی انحراف چشم می باشد. و استرابیسم به اختلالی در چشم ها گفته می شود که طوری که هر دو چشم نمی توانند همیشه در یک مسیر قرار گیرند. که این اختلال می تواند سطحی و کم باشد و یا زیاد باشد. در صورتی که کم باشد زیاد احساس نمی شود. اما اگر زیاد باشد کاملا متوجه انحراف چشم در فرد می شوید. انحراف چشم یکی از مشکلات چشمی شایع در کودکان می باشد. و در اکثر مواقع در کودکی رخ می دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی عمل انحراف چشم در کودکان بپردازیم.

همچنین می توان گفت کودکانی که دارای انحراف چشم می باشند ممکن است نتوانند پردازش اطلاعات دریافتی را در چشم خود داشته باشند. بنابراین ممکن است به تنبلی چشم نیز دچار شوند. تبلی چشم اگر در کودکی درمان نشود منجر به نابینایی فرد می شود. برای درمان تنبلی چشم می توان یکی از چشم هارا بست تا چشم ضعیف تر از حالت تنبلی در آید و مغز از آن چشم نیز استفاده کند. همچنین می توانید برای درمان تنبلی چشم به دکتر فوق تخصص تنبلی چشم مراجعه نمایید.

گاهی اوقات انحراف چشم در کودک انقدر زیاد می باشد که راه دیگری برای درمان استرابیسم در کودک جز عمل جراحی نمی باشد. بنابراین چشم پزشک تجویز عمل انحراف چشم در کودکان می کند. زیرا هرچه در سنین پایین تر استرابیسم درمان شود پاسخ بهتری دارد. همچنین نوع درمان و نوع انجام عمل بستگی به نوع انحراف چشم و شدت آن دارد.

عمل انحراف چشم در کودکان

درمان استرابیسم

استرابیسم یا انحراف چشم در کودکان می تواند در سه سال اول تولد آن ها یا پس از آن رخ دهد و همچنین دلایل و نوع درمان استرابسیم در کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد. برای درمان انحراف چشم در کودکان بهتر است به متخصص عمل انحراف چشم در کودکان مراجعه نمایید. دکتر متخصص استرابیسم در ابتدا چشمان کودک را معاینه کرده و نوع انحراف چشم را تشخیص می دهد. همچنین ممکن است در ابتدا تجویز پزشک عینک باشد. استفاده از عینک برای اصلاح عیوب انکساری می تواند پاسخگو باشد. اما گاهی اوقات با تجویز عینک نیز این عیب بر طرف نمی شود.

بنابراین چشم پزشک تصمیم به عمل جراحی استرابیسم در کودک می گیرد. زیرا چه با عمل جراحی و چه با تجویز عینک هدف درمان قطعی استرابیسم در کودک است. اگر در کودکی درمان نشود در بزرگسالالی بسیار سخت تر درمان می شود. و حتی شاید فرد بینایی خود را نیز از دست بدهد.

عمل جراحی برای اصلاح عیوب چشم توسط فوق تخصص چشم انجام می گیرد که بهتر است به بهترین چشم پزشک تهران برای معالجه مراجعه نمایید. درمان استرابیسم با عمل جراحی در کودکان امکان پذیر است. پس در صورت مشاهده علامت های انحراف چشم در کودکتان سریعا با کودک به چشم پزشک برای درمان مراجعه نمایید.

 عمل انحراف چشم در کودکان می تواند:

  • عمل انحراف چشم می تواند باعث بهبودی کامل کودک شود.
  • دید چشم ها را افزایش می دهد
  • باعث بهبود دوبینی چشم ها می شود و یا کاملا دوبینی را از بین می برد
  • خستگی پیوسته چشم ها را بر طرف می کند
  • باعث هماهنگ شدن چشم ها و قرار گرفتن در یک راستا می شود

بنابراین اگر به یک متخصص عمل انحراف چشم در کودکان مراجعه نمایید می تواند با درمان هرچه سریعتر و عمل جراحی باعث بهبود استرابیسم در کودکتان شود. همچنین انتخاب جراح و چشم پزشک بسیار در موفقیت عمل جراحی تاثیر دارد.

عمل جراحی انحراف چشم در کودکان

عمل استرابیسم

همان طور که گفته شد یکی از راه های بهبود استرابیسم در کودکان عمل جراحی آن می باشد. در ابتدا چشم پزشک به نوع انحراف چشم در کودک نگاه می کند و همچنین شدت آن را بررسی می کند. در ادامه به انواع انحاف چشم اشاره خواهیم نمود.

  • انحراف چشم به سمت خارج (اگزوتروپی)
  • انحراف چشم به سمت داخل (اروتروپی)
  • انحراف چشم به سمت بالا (هایپرتروپی)
  • انحراف چشم به سمت پایین (هیپوتروپی)

انواع انحراف چشم در بالا نام برده شده است که در نوع عمل جراح تاثیر گذار می باشد. از آن جایی که عضلات چشم در جلوی چشم هستند جراح می تواند به راحتی به آن ها درسترسی داشته باشد و عمل انحراف چشم در کودکان را انجام دهد. زیرا عمل استرابیسم در کودکان بر روی عضله چشم ها صورت می گیرد.

در جراحی انحراف چشم جراح عضله را تضعیف می نماید. در مرحله بعد جراح عضله فوقانی را از چشم جدا می کند و یکمی عقب تر دوباره به چشم متصل می کند تا این گونه قدرت کشش عضله چشم را کاهش دهد. این روش عمل در صورتی انجام می شود که عضله چشم بسیار منقبض باشد.

در هنگامی که که انحراف چشم به صورت افقی باشد جراح جراح می تواند عضله خارجی رکتوس چشم که در گوشه خارجی چشم می باشد را کوتاه می‌کند. در این جراحی، عضله بریده می‌شود و سپس دو سر آن در نقطه‌ی دیگری مجدداً به هم بخیه زده می‌شود .در این حالت عضلات خارجی چشم در واقع قوی‌تر می‌شوند و بیشتر می‌توانند چشم را به سمت کناره خارجی چشم حرکت دهند. این عمل باعث هماهنگی بیشتر چشم ها و قرار گیری مرکز چشم ها در یک راستا و مسیر درست می شود.

عمل انحراف چشم در کودکان به صورت یک عمل جراحی کامل در بیمارستان صورت می گیرد و بنا به تشخیص پزشک کودک حداقل یک روز در بیمارستان بستری می شود. بنابراین پس از انجام عمل جراحی نیز باید مراقبت های ویژه صورت گیرد.

 

عمل انحراف چشم در کودکان

مراقبت های پس از عمل انحراف چشم در کودکان

همان طور که گفته شد لازم به ذکر است پس از اتمام عمل جراحی استرابیسم نیز باید برای بهبود هرچه سریعتر مراقبت های ویژه و استراحت انجام شود. زیرا در صورت عدم مراقبت ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. به همین علت ادامه به مراقبت هایی که پس از عمل انحراف چشم در کودکان انجام می شود می پردازیم.

  • پس از عمل جراحی به هیچ وجه اجازه ندهید کودک بدون کمک از تختخواب خود بلند شود.
  • تا هنگامی که اصلاح عضله چشم کامل نشده است به پوشش و پانسمان بعد از جراحی دست نزنید.
  • برای کاهش تورم با مشورت پزشک کیسه یا کمپرس آب یخ را بر روی چشم جراحی شده بگذارید.
  • وجود کبودی و تورم طبیعی است و تا یک ال دو هفته باقی می ماند.
  • نگران نباشید در 6 هفته اول بعد از عمل ممکن است چشم در شرایط ظاهری مناسبی نباشد. اما بهبود می یابد.
  • امکان دارد سرخی و خارش چشم در چندین روز پس از عمل نیز ادامه داشته باشد. مراقب باشد چشم هارا محکم لمس نکنید.
  • می توانید برای کاهش تورم و سرخی یک دستما تمیز را در آب یخ قرار داده و بر روی چشم قرار دهید. توجه داشته باشید دستمال حتما تمیز باشد.
  • به مدت 14 روز پس از جراحی از انجام فعالیت های شدید خودداری شود.
  • برای کاهش درد و تورم در هنگام خواب دو الی سه بالشت در زیر سر قرار دهید.
  • از بردن سر در زیر آب مثل عمل شنا کردن تا دو هفته خود داری نمایید.
  • از رفتن خاک و گرد و غبار درون چشم به شدت جلوگیری نمایید.
  • تمام مراقبت های فوق را تحت نظر پزشک خود انجام دهید تا هرچه سریعتر بهبود یابید.

بنابراین برای بهبود هرچه سریعتر فرزندتان موارد بالا را جدی بگیرید. و به دلیل حساسیت سن کودک پس از عمل انحراف چشم در کودکان به شدت از او مراقبت نمایید.

عمل انحراف چشم در کودکان

بهترین دکتر عمل انحراف چشم در کودکان

اولین قدم برای درمان انحراف چشم در کودکان مراجعه به پزشک می باشد. بنابراین مهم ترین گام نیز انتخاب پزشک برای درمان استرابیسم است. به این موضوع توجه داشته باشید که پزشک سهم بسیار زیادی در بهبودی بیماری ها دارد. بنابراین سعی کنید حتما تحقیقات برای انتخاب پزشک انجام دهید زیرا باید بهترین دکتر فوق تخصص استرابیسم را برای معالجه کودک خود انتخاب نمایید و با خیالی راحت به آن مراجعه نمایید.

اما در نظر داشته باشید که تنها پزشک در بهبودی کودک شما تاثیر گذار نیست بلکه به مراقبت های والدین و کودک نیز بستگی دارد. پزشکی را انتخاب نمایید که از تجربه بالایی در این زمینه برخوردار باشد. دکتر جزایری فوق تخصص چشم و همچنین جراح بیماری های چشمی می باشد که تجربه بسیار زیادی در درمان انواع بیماری های چشم دارد به خصوص درمان انحراف چشم در کودکان. بنابراین در صورت وجود انحراف چشم در کودکتان می توانید با مطب دکتر جزایری تماس بگیرید و نوبت خود را رزرو نمایید.

هزینه عمل انحراف چشم در کودکان

هزینه عمل انحراف چشم در کودکان بستگی به عوامل مختلفی دارد که برای اطلاع از هزینه دقیق عمل استرابیسم می توانید به چشم پزشک مراجعه کنید و یا تماس حاصل نمایید. عوامل تاثیر گذار در هزینه عمل جراحی استرابیسم در ادامه اشاره می شود.

  • شدت انحراف چشم
  • نوع انحراف چشم
  • پزشک جراح
  • مکان انجام عمل انحراف چشم
  • محیط جغرافیایی

در بالا به برخی از عوامل تاثیر گذار بر هزینه عمل انحراف چشم در کودکان اشاره شد که می توانید آن ها را مورد بررسی قرار دهید. همچنین برای ویزیت و دریافت نوبت و همچنین دریافت اطلاعات دقیق تر درباره عمل انحراف چشم در کودکان می توانید با شماره تماس مطب دکتر فوق تخصص چشم دکتر جزایری تماس حاصل نمایید.

هزینه عمل انحراف چشم در کودکان چقدر است؟

هزینه عمل جراحی انحراف چشم به عواملی مانند مقدار شدت انحراف چشم در کودک و همچنین نوع انحراف چشم بستگی دارد. و عوامل دیگری مانند چشم پزشک جراح و بیمارستان و موقعیت جغرافیایی نیز بی تاثیر نیست.

دوره نقاهت عمل جراحی انحراف چشم در کودکان چند روز می باشد؟

دوره استراحت و یا دوره نقاهت پس از عمل جراحی انحراف چشم بستگی به تشخیص و نظر جراح دارد. اما به صورت کلی 14 روز پس از عمل باید استراحت و مراقبت انجام شود تا کودک زودتر بهبود یابد.

آیا با عمل جراحی انحراف چشم در کودک بهبود می یابد؟

در ابتدا بهتر است با چشم پزشک و یا متخصص مشورت نمایید. اما به دلیل درمان در سن پایین درصد موفقیت عمل جراحی انحراف چشم بسیار بالا می باشد. زیرا هرچه در سنین کمتر درمان آغاز شود فرد زودتر بهبود می یابد.

4.5/5 - (131 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.