همه چیز درباره عمل لیزیک چشم آستیگمات

عمل چشم آستیگمات

عمل لیزیک چشم یکی از عمل هایی است که متخصصین حوزه چشم برای رفع عیوب انکساری چشم (دور بینی چشم ، نزدیک بینی چشم و آستیگاتیسم چشم) آن را تجویز می کنند. در این مقاله به عمل چشم آستیگمات و عوارض عمل لیزیک چشم آستیگمات و مراقبت های قبل و بعد آن خواهیم پرداخت.

این عمل همه ساله در صدر جدول عمل های جراحی مرتبط با چشم قرار گرفته و مورد استقبال همگان نیز قرار می گیرد. در این بخش قرار بر آن است که درباره عمل لیزیک چشم آستیگمات صحبت کرده و مطلب آوریم تا افرادی که مبتلا به این اختلال هستند و قصد دارند دست بر عمل لیزیک زنند با خیالی آسوده به این کار اقدام فرمایند و هیچ نگرانی ای را به خود راه ندهند. عمل لیزیک چشم آستیگمات عملی است که به طور متوسط 96 درصد از افراد را به طور کامل بهبود می بخشد.

آستیگمات چشم

پیش از توضیحاتی درباره عمل لیزیک چشم آستیگمات، لازم است که کمی درباره خودِ آستیگمات، نحوه تشخیص و علائم آن مطلب آورده شود و سپس به موضوع اصلی مقاله پرداخته شود.

آستیگمات چشم یکی از مشکلات بینایی چشم است که متداول بودن آن نشان از شایع بودن آن نیز هست، پس همین فراگیر بودن این عیب از عیوب انکساری چشم مشخص می کند که افراد نباید نگرانی چندانی به خود راه بدهند ، اما بدهی است که این خود به تنهایی مستلزم رعایت کردن پیشگیری، درمان و مراقبت است.

به طور کلی می توان آستیگمات چشم را به دلیل نامنظمی و انحنای بخش قرنیه چشم دانست، برخی از متخصصان معتقد اند که اکثر افراد دارای این اختلال هستند اما درجه آن باعث تشخیص و یا عدم تشخیص خود فرد می شود (اگر شدید باشد فرد به دلیل علائم متوجه می شود و اگر شدید نباشد فرد به هیچ عنوان متوجه وجود این اختلال در بینایی خود نمی شود و آن را احساس نمی کند)

کانون تمرکز دید انسان یک نقطه است اما به دلیل اینکه در آستیگاتیسم چشم کروی بودنِ قسمت هایی از چشم به حالت بیضی تبدیل شده اند این کانون تمرکز به دو نقطه تبدیل می شود و بینایی را دچار مشکلات و علائمی می کند که کمی بعد در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

 

عمل لیزیک چشم آستیگمات

علائم آستیگمات چشم

  1. تاری دید غیر معمول
  2. سر درد و سر گیجه بدون عوامل دیگر مانند میگرن، سابقه سر درد و سر گیجه و …
  3. خستگی بیش از حد چشم
  4. احساس درد در ناحیه چشم
  5. مشکل دید در رانندگی به هنگام وجود نور کم
  6. اشکال در بینایی در شب
  7. دو بینی های مکرر
  8. ناتوانی در تمرکز اشیا نزدیک به هم و خطوط ممتد بدون اینکه فرد چشم هایش را تنگ کند
  9. و …

علل بروز آستیگمات چشم

برای علل بروز آستیگمات چشم نمی توان دلیل واحدی را در نظر گرفت چرا که در بسیاری از موارد و مواقع افرادی که دارای آستیگمات چشم هستند این عیب از عیوب انکساری چشم را از ابتدای تولد با خود به همراه دارند و این به معنای مادر زادی بودن برخی از آستیگمات هاست. و همچنین می توان آن را در زمره آن اختلالاتی دانست که از طریق ژنتیک نیز انتقال داده می شود.

این بدان معناست که فردی اگر در اطرافیان خود فردی را که دارای آستیگمات است مشاهده کند می تواند بروز آن را در خود محتمل تر بداند اما این بدان معنا نیست که هرکس والدین آستیگمات دارد یقینا به آن مبتلا خواهد شد و هر کس که آستیگمات است به طور قطع در خانواده و سابقه خانوادگی وی نیز افرادی دارای این اختلال بینایی وجود دارند، این تنها به معنای عامل تاثیر گذار است و احتمال به وجود آمدن آستیگمات چشم را در فرد بیشتر می کند و بالا می برد.

گفتنی است که در برخی موارد عوامل محیطی است که فرد را مبتلا به آستیگمات می کند ، عواملی نظیرِ:

  1. ضربه دیدن در اثر یک حادثه
  2. تحت فشار بسیار قرار گرفتن چشم در اثر یک سانحه
  3. به وجود آمدن آن به عنوان عوارض یک جراحی دیگر در ناحیه چشم
  4. و …

پس همان گونه که گفته شد نمی توان برای آن علت واحدی در نظر گرفت و بروز آن هم از طریق ژنتیک و هم از طریق محیط تاثیر می پذیرد.

راه های درمان آستیگمات چشم

  1. استفاده از عینک های طبی
  2. استفاده از لنز های طبی و تماسی
  3. عمل لیزیک چشم آستیگمات

در ادامه به آخرین راه درمان و برترین راه درمان خواهیم پرداخت.

عمل لیزیک چشم آستیگمات

عمل لیزیک چشم آستیگمات از متداول ترین عمل های موجود در علم چشم پزشکی است و بسیار هم مثمر ثمر واقع می شود. اکثر افرادی که دست بر این عمل می زنند از این عمل راضی اند و آرزو می کنند که زود تر آن را انجام داده بودند. چرا ؟ در اولین توضیح باید گفته شود که این عمل چیزی حدود 96 درصد رضایت بخشی و درمان قطعی به دنبال دارد.

در دومین علت نیز باید آورده شود که این عمل باعث حذف نیاز دائمی به عینک و لنز های تماسی می شود و لذت و مهم بودن این مسئله را فقط کسانی درک می کنند که در تمام مراحل زندگی خود مجبور به حمل آن هستند و در برخی محیط ها نظیر استخر، سونا، جکوزی و… امکان به همراه داشتن این ابزار های دیدِ بهتر وجود ندارد و بدون آن ها نیز فرد نمی تواند لذت لازم را از تفریح ببرد.

نحوه انجام عمل لیزیک چشم آستیگمات

این عمل، عملی است سرپایی، سریع و همچنین حساس. مدت زمان این عمل 20 دقیقه می باشد که به طور تقریبی ده دقیقه را برای هر چشم به کار می برند.

حال در این 20 دقیقه چه رخ می دهد ؟ در ابتدا جراح سطح و یا سطوح رویی چشم فرد را به صورت دایره وار و دورانی برش داده و با لیزری تخصصی به نام لیزر اگزایمر اصلاحات لازم را بر چشم فرد اعمال می نماید و سپس سطوح برش داده شده را به قسمت اولیه باز می گرداند. (همچنین لازم به ذکر است که در این عمل ، به هنگام جراحی از محلولی نیز استفاده می شود که به دلیل تخصصی بودن در این مجال نمی گنجد و توضیحی برای آن در اینجا آورده نمی شود)

عمل لیزیک چشم آستیگمات نیز مانند هر عمل دیگری نیازمند برخی مراقبت های ویژه و به خصوص است که فرد را پیش و پس از عمل جراحی همراهی می کنند.

پس همان طور که گفته شد مراقبت های مربوط به عمل لیزیک چشم آستیگمات عبارت است از :

  • مراقبت های پیش از عمل لیزیک چشم آستیگمات

و

  • مراقبت های پس از عمل لیزیک چشم آستیگمات

که در اینجا به برخی از این مراقبت ها اشاره ای خواهیم کرد.

مراقبت های قبل از عمل لیزیک چشم آستیگمات

  1. آرایش نداشتن در روز جراحی
  2. استفاده نکردن از لنز های تماسی (چه طبی و چه زینتی) دو هفته پیش از جراحی چشم
  3. استفاده نکردن از عطر تند در روز جراحی
  4. شست و شوی چشم با شامپو بچه رقیق شده جهت از بین بردن آلودگی های موجود در اطراف چشم کمی پیش از جراحی

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم آستیگمات

  1. استفاده کردن از هر آنچه پزشک مربوطه تجویز کرده است و عمل به دستورات وی
  2. استعمال نکردن دخانیات تا مدت ها پس از جراحی چشم
  3. استفاده نکردن از لوازم آرایشی در روز عمل و به هنگام انجام جراحی
  4.  استحمام نکردن تا سه روز پس از عمل جراحی
  5. استفاده کردن از عینک های آفتابی حتی به هنگام شب و حتی در فضای بسته
  6. منع ورزش های سنگین
  7. منع جابجایی اضافه بار بیش از 2 کیلوگرم
  8. مالش ندادن چشم
  9. و …

شماره چشم مورد نیاز برای عمل جراحی لیزیک چشم آستیگمات

هر عمل جراحی نیازمند شرایطی است که یکی از این شرایط برای عمل لیزیک چشم آستیگمات نمره چشم فرد است که لیزیک برای آستیگمات تا 6 دیوپتر پاسخگوست (دیوپتر واحد اندازه گیری عیوب انکساری می باشد نظیرِ سانتی‌متر برای طول و گرم برای جرم)

سن مورد نیاز برای عمل جراحی لیزیک چشم آستیگمات

سن مورد نیاز این عمل پس از گذشت یک سال از ثابت شدن شماره چشم فرد تامین می شود. این سن را پزشک مشخص می کند ولی به طور کل بین 18 تا 25 سال است.

عوارض عمل لیزیک چشم آستیگمات

بدیهی است که هر عملی دارای عوارضی است ، اما این میزان کم و بیش دارد و در عمل لیزیک چشم این میزان کم است و فرد می تواند با خاطری آسوده خود را به دستان جراح متخصص خود بسپارد ، حال در اینجا به برخی از این عوارض خواهیم پرداخت :

  1. تاری دید به مدت محدود
  2. التهاب و قرمزی چشم به مدت محدود
  3. امکان بروز عفونت
  4. افزایش احتمال بروز کاتاراکت (آب مروارید)
  5. از بین رفتن ثبات قرنیه ای
  6. و …

لازم به ذکر است که اگر فرد هر کدام از موارد ذکر شده را خارج از محدوده حد طبیعی عوارض پس از عمل دید ملزم به آن است که بلافاصله به پزشک معالج خود رجوع کند و دست به هیچ گونه خود درمانی ای نزند.

فواید و مزایای عمل لیزیک چشم آستیگمات

  1. حذف عینک
  2. هزینه ای معقول و قابل پرداخت از طرف عموم افراد جامعه
  3. درمانی قطعی (با نادیده گرفتن 4 درصد از افراد ناراضی)
  4. نیاز به بخیه و بانداژ های آنچنانی و پر درد سر ندارد
  5. دوره نقاهت آن بسیار کوتاه است.
  6. یک روز پس از جراحی دید فرد باز می گردد.
  7. و …

این مقاله به عمل چشم آستیگمات و انتخاب عمل لیزیک چشم برای عمل چشم آستیگمات پرداخته است. بهتر است با انتخاب عمل چشم آستیگمات به جای استفاده از عینک، دوباره بینایی کامل را به خود بازگردانید و از شفافیت دید خود لذت ببرید. برای عمل چشم آستیگمات حتما به یک متخصص با تجربه مراجعه نمایید چرا که عمل لیزیک چشم آستیگمات عمل بسیار حساسی ست

امید است که این مقاله آنچه مورد نیاز شما در رابطه با عمل لیزیک آستیگمات چشم بود را در اختیارتان قرار داده باشد ، موفق و مانا باشید.

آیا ممکن است فردی پس از جراحی آستیگمات دچار دوبینی شود ؟

بله ، این مسئله امری است طبیعی و نیازی به نگرانی در صورت مشاهده آن وجود ندارد .
افراد ، تا مدتی پس از جراحی ممکن است دست بر گریبان چنین مسئله ای باشند اما اگر این مدت زمان بیش از حد معمول و بسیار طولانی شد می توانند با مراجعه به پزشک خود ، خود را از نگرانی بیرون آورده و اگر مشکلی هست دست بر اصلاح آن زنند

آستیگماتیسم تنها در چشم بزرگسالان رخ می دهد ؟

خیر . آستیگماتیسم در تمامی سنین امکان به وجود آمدن را داراست و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند . در برخی موارد افراد زیر سه سال نیز دارای این عیب از عیوب انکساری هستند ولی به دلیل ارتباط کم کودک با جهان اطراف والدین وی متوجه بروز چنین اختلالی نیستند

عمل لیزیک ، آستیگمات چشم را به صورت قطعی درمان می کند ؟

می توان لفظ درمان قطعی را برای این عمل استفاده کرد اما لازم به ذکر است که در هر مسئله ای امکان بروز خطا وجود دارد و فرد باید با انتخاب پزشک متخصص ، با تجربه و خبره امکان بروز خطا را به حداقل و حتی صفر برساند .

4.5/5 - (195 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.