همه چیز درباره عمل لیزیک چشم

مشاهده هزینه عمل لیزیک چشم

بی شک ، یکی از پر آوازه ترین و قطعی ترین درمان هایی که تا به کنون برای عیوب انکساری چشم و رفع  ضعف در بینایی شنیده اید ، عمل لیزیک چشم است. عمل لیزیک چشم ، یکی از شایع ترین جراحی هایی است که در سراسر دنیا ، همه ساله مورد استقبال افراد قرار گرفته است و آن طور که شواهد نشان می دهد ، در آینده نیز این توجه و استقبال به دلیل کار آمد بودن این نوع عمل استمرار خواهد داشت . این عمل از آن دست عمل هایی است که خطر فراوان و عوارض چندانی نداشته و در صورت تجویز پزشک مربوطه می توان بی هیچ نگرانی و اضطرابی برای انجام  آن اقدام کرد و از حذف دائمی عینک و دید کامل و بدون نقص مانند سایر افراد لذت برد . البته با وجود این مسئله این عمل پر آوازه تنها عمل موجود در این حیطه نمی باشد و عمل لازک چشم ، عمل پی آر کی چشم و … نیز عمل هایی هستند که در زمره عمل های رفع عیوب انکساری چشم قرار می گیرند .

 

عمل لیزیک چشم برای چه کسانی تجویز می شود ؟

به طور کل و به طور معمول عمل لیزیک برای از بین بردن عیوب انکساری ذیل به کار برده می شود :

  • نزدیک بینی چشم
  • دور بینی چشم
  • آستیگمات چشم

پزشکان و متخصصین ، عموما از عمل لیزیک چشم به عنوان « حذف دائمی عینک » یاد می کنند ، که این خود به تنهایی دلگرمی فراوانی است برای افرادِ مبتلا به عیوب انکساری چشم ، چرا که تنها آن ها هستند که می دانند از بین رفتن نیاز دائمی به همراه داشتن عینک تا به چه اندازه لذت بخش است ، از آن جهت که افراد عینکی و آنان که از لنز استفاده می کنند نمی توانند در هر شرایطی از این وسایل بهبود بینایی استفاده کنند ؛ به طور مثال در استخر ، سونا ، جکوزی ، سالن ورزش های رزمی و … و همچنین در عین حال بدون این وسایل بهبود بینایی نیز نمی توانند دیدی کامل و بدون تاری و مشکل داشته باشند در نتیجه این حذف عینک برای آنان بهترین احساس و بهترین رهایی ممکن است چرا که می توانند از این تفریحات ذکر شده نیز پس از جراحی لذت کافی را ببرند .

حال …

عیوب انکساری چشم چیست ؟

قرنیه و عدسی چشم دست در دست هم و با کمک یک دیگر باعث تمرکز بینایی و دید کامل و در نتیجه تشخیص جسم و اشیا و موجودیت خارجی اجسام می شوند . حال اگر نقطه تمرکز آن ها در محل مورد نیاز قرار نگرفته و تمام آنچه برای دیدن نیاز است تامین نشود و بازتاب نور به طور کامل صورت نگیرد و مسائلی از این قبیل ، چشم دچار نوعی عیب و نقص در دید شده است که در اصطلاح تخصصی به آن « عیوب انکساری چشم » گفته می شود . عیوب انکساری چشم ، نزدیک بینی ، دور بینی و آستیگماتیسم و… را شامل می شود که به طور معمول با تاری دید و عدم تمرکز کامل در نقطه دید و ناتوانی در درک کامل جسمانیت اجسام به همراه است . همان طور که از اشتراک میانِ مطالب گفته شده درباره عیوب انکساری چشم و موارد گفته شده در باب تجویز عمل لیزیک چشم مشخص است ، برای رفع عیوب انکساری چشم ، چشم پزشک و متخصص مربوطه می توانند از عمل لیزیک چشم و دیگر عمل های رفع عیوب انکساری چشم استفاده نمایند  .

 

عمل لیزیک چشم چگونه انجام می شود ؟

این عمل ، از آن دست عمل هایی است که در زمره عمل های سرپایی و سریع  قرار می گیرد و در عین حال حساس و نیازمند ظرافت فراوان است ، همچنین به دلیل بی حسی در آن و تجویز مسکن پس از آن  ، فرد مراجع به طور قطع و به طور کل دردی را احساس نمی کند . حال اگر قصد آن باشد که کمی در این باب توضیح داده شود و نحوه انجام عمل شرح داده شود گفتنی است که :

در ابتدا و پیش از هر چیزی فرد ، توسط متخصص مورد آزمایش قرار گرفته و وی شماره چشم مراجع را طی مراحلی از پیش تعیین شده ، مشخص می کند ( لازم است با استفاده از آزمایش های متفاوت و تخصصی این اتفاق رخ دهد و متخصص به یک آزمایش راضی نشود و رضایت ندهد و با آزمایش های فراوان و نتایج یکسان نظر قطعی خود را اعلام کند ) سپس اگر شماره چشم فرد بیش از حد معینی از دیوپتر ( حداقل شماره چشم لازم ) و کمتر از حد معینی از دیوپتر ( حداکثر شماره چشم لازم ) بود ، با تشخیص متخصص مربوطه عمل لیزیک و یا دیگر عمل های رفع عیوب انکساری چشم برای وی تجویز می شود . دیوپتر واحد اندازه گیری عیوب انکساری چشم است درست مانند سانتی متر برای طول و گرم برای جرم و …

همان طور که پیش تر اشاره شد این عمل نوعی عمل سرپایی است و در اکثر موارد با بی حسی همراه است ، اما برای برخی از مراجعان به دلیل نازک بودن قرنیه از اعمال این عمل بر آنان امتناع ورزیده می شود که این مسئله نیز باعث نگرانی  فرد با این شرایط نیست ، چرا که عمل های دیگری نظیر لازک و … نیز برای این افراد که واجد شرایط عمل لیزیک چشم نیستند ، وجود دارد و فرد می تواند با مشورت پزشک مربوطه عمل دیگری را انتخاب و سپس به آن اقدام نماید .

در دومین مرحله ، پس از بی حس کردنِ چشمان فرد ، سطح و سطوح رویی چشم بی حس شده را با ابزاری به نام « میکروکراتوم » به صورت دایره وار و دورانی شکافته و باز کرده و سپس با  لیزری  به نام « لیزر اگزایمر » ( که با رایانه ای درجه آن بر اساس شماره چشم مراجع مشخص می شود . ) اصلاحات لازم بر قرنیه فرد اعمال می گردد . لازم به ذکر  است که پیش از رسیدن به قرنیه باید پشت فلپ چشم نیز باز و شکافته گردد تا امکان استفاده از اگزایمر فراهم شود . حال فرصت است که سطح و سطوح رویی که برداشته شده بودند به جای اصلی خود باز گردند و عمل را با موفقیت به اتمام رسانند و کار جراح را پایان دهند .

این عمل جزوی از عمل های وقت گیر و طاقت فرسا محسوب نمی شود ، بلکه به سرعت و با سپری کردن زمانی حدودِ 20 دقیقه می توان آن را آغاز کرده و به پایان رساند .( به عبارتی هر چشم تنها ده دقیقه به طول می انجامد . ) ، از آن جهت که جراحی و برش هر یک از چشم ها ، حدود 5 دقیقه  زمان برده و استفاده از لیزر اگزایمر نیز برای هر چشم بین 5 تا 20 ثانیه وقت مختصص و جراح را گرفته و به طول می انجامد تمام زمان عمل جراحی 20 دقیقه برآورد و اعلام می شود  . طبق آخرین آمار گیری ها و طبق آخرین تحقیقات انجام شده در زمینه موثر واقع شدن عمل لیزیک چشم ، در اکثر موارد ( چیزی حدود 96 درصد ) فرد پس  از عمل لیزیک چشم و رفع عیوب انکساری چشم خود توسط این عمل ، دیگر نیازی به استفاده از عینک و یا لنز ندارد و بهبودی کامل خود را به دست می آورد . ( همان لفظِ حذف دائمی عینک ) ، همچنین دیگر نیازی به عمل های متعدد و بعدی نیز وجود ندارد .

در یک منبع غیر رسمی نیز آورده شده است که این 96 درصد اکنون به 98 درصد رسیده است و این خود عددی بی نظیر و اعجاب آور و اعجاب انگیز است و همچنین امید دهنده به کسانی است که می خواهند برای انجام این عمل اقدام فرمایند .

 

عمل لیزیک چشم

 

به عبارتی می توان با چشم پوشی از برخی استثنا ها ( 4 درصد ) لیزیک را درمانی قطعی برای عیوب انکساری چشم دانست .

 

  شرایط عمل لیزیک چشم

در عمل لیزیک چشم نیز مانند دیگر عمل های جراحی محدودیت هایی وجود دارد که در این جا و در این بخش به بخشی از آن ها خواهیم پرداخت ، اما پیش از توضیحاتی که قرار است داده شود ، باید ذکر شود که ابتدا شماره چشم فرد باید ثابت شده و سپس برای جراحی چشم اقدام کند می توان گفت که به طور کل ، سنِ ثابت شدن شماره چشم افراد از 18 سال آغاز شده و در مواردی حتی تا 25 سال نیز ادامه پیدا کرده و طول کشیده  است .که البته تعیین سن دقیق آن به عهده متخصصین ، چشم پزشکان و اپتومتریست ها می باشد .چرا که به دلایل متفاوتی نظیر عوامل محیطی ، وراثت و ژنتیک سن ثابت شدن شماره چشم فرد به فرد متفاوت است و نمی توان یک قانون و سن کلی برای تمام افراد در نظر گرفت و سپس اعلام کرد .

و اما محدودیت های عمل لیزیک که عبارت اند از :

  1. حداقل داشتن 19 سال برای فرد مراجع ( به دلیل ثبوت شماره چشم فرد در سن 18 سالگی و نیاز به گذشت یک سال از این سن )
  1. حداکثر سن 55 سال برای فرد مراجع ( به دلیل مبتلا نشدن فرد و مراجع به آب مروارید، پیر چشمی و نظایر آن  )
  1. فرد مراجع به هیچ عنوان نباید باردار و یا شیرده باشد ( ضرری گاه قطعی ، برای جنین در رحم و کودک شیر خوار وجود دارد . )
  1. نازک نبودن قرنیه ( که در صورت نازک بودن قرنیه نیز جای نگرانی وجود ندارد چرا که عمل های دیگری برای چنین افرادی وجود دارد که می توان با مراجعه به پزشک و مشورت کردن و راهنمایی گرفتن از وی آن عمل مناسب را یافت که به طور معمول عمل لازک چشم است . )
  1.  خشکی چشم
  2. قوز قرنیه
  3.  پیر چشمی
  4.  آب مروارید
  5.  دیابت
  6. و ….

 حداقل دیوپتر برای عمل لیزیک چشم

دیوپتر که پیش تر اشاره شد واحد اندازه گیری عیوب انکساری چشم می باشد ، در هر چشم باید به حد مشخصی رسیده و سپس برای عمل لیزیک چشم اقدام کرد .

این حدِ مشخص و تعیین شده به شرح ذیل است :

  • در نزدیک بینی چشم از منفی یک دیوپتر هر چشم آغاز و تا منفی ده دیوپتر هر چشم  ادامه پیدا می کند .  1- / 10- .
  • در دور بینی چشم حداکثر تا شش دیوپتر کاربرد دارد .
  • در آستیگماتیسم چشم نیز تا شش دیوپتر کاربرد دارد  .

ممکن است در موارد بسیار نادری ، فرد در این طیف قرار نداشته باشد اما پزشک و متخصص مربوطه برای وی چنین تجویز کرده باشد و صلاح دید او عمل لیزیک چشم باشد ، در چنین شرایطی باید با پزشک های متفاوت مشورت کرده ، به آن ها مراجعه کرده و در صورت یکسان بودن تقریبی نتایج ، تسلیم علم شد و تن به جراحی داد چرا که استثنا در تمام مسائل جهان وجود دارد .

 مراقبت های لازم برای عمل لیزیک چشم

مراقبت ها برای این عمل مانند اکثر عمل های چشم و جراحی های حساس به دو دسته تقسیم می شوند :

  •  مراقبت های لازم برای پیش از عمل لیزیک چشم .

و

  •  مراقبت های لازم برای پس از عمل لیزیک چشم .

در مراقبت های پیش از عمل که در اکثر موارد توسط متخصص و پزشک مربوطه نیز یادآور می گردد باید اشاره ای شود به :

  1. شست و شوی چشم با شامپو بچه بسیار رقیق شده ، یک روز پیش از عمل لیزیک چشم . ( به دلیل از بین بردن آلودگی های موجود در چشم و در اطراف آن .)
  2. نداشتن آرایش در روز جراحی .
  3. استفاده نکردن از لنز های تماسی یک الی دو هفته پیش از عمل جراحی . ( به دلیل تغییر شکل قرنیه در اثر استفاده از لنز ها ، خواه طبی باشد ، خواه تنها برای زیبایی . )
  4. استفاده نکردن از لوازم معطر و عطر در روز جراحی .
  5. و…

در مراقبت های پس از عمل که باز نیز در اکثر موارد توسط متخصص و پزشک مربوطه نیز یادآور می گردد باید اشاره ای شود به :

  1.  استفاده به موقع و دقیق و راس ساعت تمامی دارو ها و اعمال تجویز شده توسط پزشک و متخصص مربوطه .
  2.  استعمال نکردن دخانیات تا مدت ها پس از جراحی و عمل لیزیک چشم ( مانند اعمال سایر عمل ها بر بدن انسان ) .
  3. مانند روز جراحی ، استفاده نکردن از لوازم آرایش حتی المقدور ، و یا حداقل تا نزدیکی و اطراف چشم های جراحی شده .
  4.  تحت فشار قرار ندادن چشم توسط هر شی خارجی ای .
  5.  استفاده از عینک آفتابی ، حتی در منزل ! حتی در شب  .
  6. منع ورزش های سنگین .( از حدود 7 روز بعد جراحی به بعد ورزشهای سبک بلامانع است . )
  7. منع فشار آوردن به خود و در نتیجه آن ،به چشم توسط اضافه بارِ بیش از 2 کیلوگرم .
  8. استحمام نکردن تا 3 روز پس از عمل لیزیک چشم .

عوارض و مضرات عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم در کنارِ محاسن و مورد توجه واقع شدن های مستمرش ، ایرادات و مضراتی نیز داشته و دارد که در اینجا به آن ها پرداخته خواهد  شد ، اما وجود این مضرات به این معنا نیست که افراد به دلیل آن از تشخیص و تجویز پزشک سر باز زنند و اضطرابی به خود راه دهند . بدیهی است که هر عملی دارای دو بعد مثبت و منفی است که قطعا برای افرادِ تجویز شده کفه ترازوی بعد مثبت سنگینی کرده است که متخصص این جراحی را تجویز کرده است ، پس بی هیچ نگرانی و دل آشوبه ای می توان به اقدام آن پرداخت و مورد جراحی قرار گرفت .

اما شرحِ عوارض کوتاه مدت و مضرات دائم عمل لیزیک چشم با تفکیک به شرح ذیل است :

  1. به وجود آمدن آستیگمات چشم در دوره نقاهت .  ( به طور معمول دائمی نیست . )
  2.  عفونت ( دائمی نیست و قابل درمان است اما از پیشگیری از آن با مراقبت های ویژه ، قطعا بهتر است . )
  3. تاری چشم بیش از حد معمول در شب ، هنگام رانندگی ، هنگام مطالعه و هنگام مشاهده متمرکز اشیا .
  4.  التهاب شدید ( به طور معمول دائمی نیست . )
  5.  پدیدار شدن فلپ نا متقارن و نا منظم .
  6.  خشکی چشم ( به طور معمول دائمی نیست . )
  7. خستگی های شدید و مستمر و همچنین بیش از حد معمول ( دائمی نیست . )
  8.  امکان بازگردانی تغییرات اعمال شده بر قرنیه وجود ندارد .
  9. در درصدی بسیار کم ( همان طور که پیش تر اشاره شد حدود 4 درصد ) بازگشت عیوب انکساری چشم .
  10. به دلیل حساس بودن این جراحی ، در صورت اندک خطایی از سوی جراح ، آسیب جدی و غیر قابل بازگشتی بر چشم مراجع وارد می شود .
  11. به وجود آمدن انحراف دید پس از جراحی .
  12.  از بین رفتن ثبات قرنیه ای .
  13.  به وجود آمدن ترس از نور . ( بسیار بسیار نادر تر از دیگر عوارض و معایب . )
  14.  افزایش احتمال بروز کاتاراکت و یا همان آب مروارید چشم در فرد .

با وجود اینکه احتمال بروز چنین علائمی بسیار کم و در واقع نزدیک به صفر می باشد ، برای آنکه فرد با اطلاعات کامل و رضایت قلبی اقدام به این جراحی کند ، این مضرات نه چندان پر تکرار و متداول در اینجا ذکر شد . بدیهی است که با وجود چشم پزشک متخصص و جراحی خبره می توان این معایب و عوارض را به حداقل مقدار ممکن رساند .

 

فواید عمل لیزیک چشم

بارز ترین ، بزرگ ترین و محبوب ترین فایده عمل لیزیک چشم ، از بین بردن نیازِ دائمی فرد به لنز و عینک و حذف همیشگی آن است . اما فواید این عمل به حدی فراوان و چشم گیرند که نمی توان تنها به حذق دائمی عینک اکتفا کرد و میدان فواید آن را خالی و با ذکر همین یک مورد رها کرد .

در اینجا به برخی از فواید عمل لیزیک چشم اشاره خواهد شد ، چندی از فواید عملِ لیزیک چشم عبارت اند از :

  1. می توان با چشم پوشی از استثنا ها آن را درمانی قطعی دانست . ( حدود 96 درصد از مراجعانی که مورد جراحی قرار گرفته اند از عمل خود رضایت داشته و هیچ مشکلی در دید ندارند . و در این جا منظور از استثنا آن 4 درصد افراد باقی مانده اند. )
  1. به دلیل وجود آرام بخش هایی با استعمال خارجی ( قطره ضد درد و بی حس کننده ) درد در این عمل بسیار کم و قابل تحمل است حتی برای افرادی با آستانه تحمل پایین ، که البته این قطره ها و مسکن ها باید توسط پزشک مربوطه تجویز شوند  .
  2. مصرف دارو و نیاز به مراقبت های ویژه در آن مدتی بسیار محدود و ناچیز دارد .
  3.  یک روز پس از جراحی ، دید باز می گردد و جای هیچ گونه نگرانی ای برای دوران نقاهت طولانی و طاقت فرسا نیست .
  4.  نیاز به عینک یا قطع شده و یا بسیار ناچیز و در طول روز ، محدود و معدود است .
  5. در عمل لیزیک چشم فرد مورد جراحی قرار گرفته نیاز به بخیه و بانداژ و مسائل این چنینی ندارد .

 

 هزینه عمل لیزیک چشم

هزینه های جراحی های متفاوت بنا به سال اقدام به عمل و محل اقدام به آن متفاوت بوده است و طبق قرارداد هایی از پیش تعیین شده به افراد اعلام می گردد . اما به طور کل هزینه های چنین عملی ، طاقت فرسا و بیش از توان پرداخت عموم جامعه نبوده و افراد در طبقات مختلف جامعه می توانند آن را پیگیری و سپس برای انجام  آن اقدام کنند .

[lasik]

 حذف عینک

همان طور که پیش تر اشاره شد به دلیل آنکه می توان عمل لیزیک چشم را عملی قطعی دانست ، حذف عینک در آن صورت گرفته و فرد می تواند از دید خود مانند دیگر افرادی که در دید مشکلی ندارند لذت ببرد .

 

  لازم به ذکر است

لازم به ذکر است که افراد پیش از هرگونه اقدامی باید خود را توسط چند متخصص نظیرِ چشم پزشک ، اپتومتریست و… مورد آزمایش قرار دهند و سپس با تشخیص متفق القول آن ها اقدام به جراحی کنند .چرا که ممکن است برای فردی عمل لیزیک چشم ، جراحی ای مناسب باشد اما برای شخص دیگر با همان شماره مناسب نبوده و تجویز نگردد و این را مطالعات و تخصص افراد متخصص مشخص می کنند نه عموم افراد جامعه بدون تحصلات آکادمیک مرتبط .

به طور کل مانند هر مسئله دیگری نمی توان برای تمام افراد یک حکم کلی و قطعی صادر کرد. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد افراد باید پس از گذشت یک سال از ثابت شدن شماره چشم به عمل لیزیک ، لازک و … اقدام کنند به دلیل آنکه این کار ریسک بازگشت شماره چشم را و ضعیف شدن دوباره آن را کم و تقریبا صفر می کند . افراد باید در نظر داشته باشند : درست است که بین 18 سال تا 25 سال شماره چشم افراد ثابت می شود ولی استثنا در تمام موارد جهان و قوانین بشر وجود دارد و برای تشخیص آن حتما باید از نظر پزشک و متخصص استفاده کرد . هم چنین به دلیل حساس بودن ( و نه خطرناک بودن ) این عمل باید خود را به دست افراد با تجربه ، ماهر و خبره بسپارید که این مهم را می توانید در مطب دکتر جزایری  میسر و امکان پذیر فرمایید .

گفتنی است که در آخرین اطلاعات و مطالعات غیر رسمی تاثیر گذاری عمل لیزیک چشم بهبود و پیشرفت داشته است و از 96 درصد افراد به 98 درصد از افراد رسیده است و نا رضایتی را از 4 درصد به 2 درصد کاهش داده است . این برای کسانی که امروزه و اکنون قصد اقدام به عمل جراحی لیزیک چشم دارند بسیار نوید بخش است و می تواند خیال آسوده تری برای آنان به وجود آورد .

امید است که این مقاله آنچه مورد نیاز شما در مورد عمل لیزیک چشم بود را در اختیارتان قرار داده باشد و شما توانسته باشید تمام اطلاعات مورد نظر خود را در آن به دست آورده باشید  .

 

 

 

عمل لیزیک چشم چه مدت طول می کشد ؟

عمل لیزیک چشم عملی است سرپایی و کوتاه مدت . این عمل در حدود بیست دقیقه به طول می انجامد و به عبارتی برای هر چشم تنها ده دقیقه زمان برده می شود .

آیا عمل لیزیک عملی قطعی محسوب می شود ؟

بله .
عمل لیزیک با جلب رضایت بیش از 96 درصد افرادی که آن را بر خود اعمال کرده اند ، می تواند درمانی قطعی شناخته شود و افراد پس از انجام آن دیگر نیازی به حمل عینک نخواهند داشت .

چه مدت زمانی پس از عمل لیزیک می توان ورزش هایی نظیر شنا را انجام داد ؟

در اولین مرحله فرد باید با پزشک مربوطه مشورت نماید و از نظر ایشان است بهره جوید . اما اگر بخواهیم به طور کل حکمی کلی صادر نماییم بین 2 الی 3 ماه پس از جراحی فرد می تواند برای شنا اقدام کند اما باید توجه داشت که حتما از عینک مخصوص شنا استفاده گردد و به هیچ عنوان آن کلر دار وارد چشم فرد نشود

در صورت بروز عوارض از چه قطره ای استفاده شود ؟

افراد به هیچ عنوان نباید دست به هیچ گونه خود درمانی ای بزنند و در صورت بروز هرگونه مشکل و عوارضی تنها لازم است که به پزشک مربوطه مراجعه نمایند و به تجویز ایشان عمل فرمایند

عمل لیزیک چشم تنها برای چشم های آستیگمات است ؟

خیر ! این عمل برای رفع عیوب انکساری استفاده می گردد و علاوه بر رفع آستیگماتیسم درمانِ دوربینی ، نزدیک بینی و ... را هم در بر می گیرد

4.5/5 - (118 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.