عمل جراحی ناخنک چشم

ناخنک چشم یکی از اختلالاتی است که در چشم افراد بروز پیدا می کند اما می توان گفت که کمتر از دیگر اختلالات بینایی شایع است و افراد و متخصصین معمولا برای درمان آن ، از عمل جراحی ناخنک چشم استفاده می نمایند البته در شرایطی که ناخنک پیشرفت کرده باشد و حجم بسیاری از قرنیه را درگیر کرده باشد. در اینجا قرار بر آن است که به طور کامل در مورد عمل جراحی ناخنک چشم توضیح داده شود ، اما بدیهی است که پیش از توضیحاتی در مورد نحوه درمان ، خود ناخنک چشم تشریح گردیده و از علل و علائم و … آن نیز مطلب آورده شود.

ناخنک چشم چیست

پیش از آن که به بررسی عمل جراحی ناخنک چشم بپردازیم بهتر است بدانید که این بیماری چیست. ناخنک به طور کل به غشا ، تومور و یا زائده ای مثلثی شکل اطلاق می شود که ممکن است در زانو ، گردن ، آرنج ، مچ پا و چشم افراد بروز پیدا کند. مشخص است که ناخنک در اعضا مختلف بدن امکان نمود دارد اما این مقاله در مورد ناخنک به وجود آمده در چشم سخن می گوید.

و اما توضیح ناخنک چشم : ناخنک چشم به طور کل زائده مثلثی شکل است که از ملتحمه که همان سفیدی چشم است تا قرنیه و قسمت سیاه چشم کشیده می شود. درست است که این یک زائده توموری است اما می توان آن را در رده زائده های خوش‌خیم دانست و جالب است که با وجود تومور بودن آن سرطانی نمی باشد و خروج آن از چشم سهل و در نتیجه درمان گر است.

به طور کل ناخنک چشم زایده سفید رنگی است که مانند پرده ای از سفیدی تا سیاهی چشم کشیده می شود در میان این پرده رگ ها و مویرگ های فراوانی وجود دارد و همین امر قسمت هایی از این پرده ی سفید را ، صورتی رنگ و یا مایل به قرمز می نماید. مهم ترین درمان آن نیز عمل جراحی ناخنک چشم است

ناخنک چشم اگر پیشرفت بسیار نکند در دید فرد اختلالی ایجاد نمی نماید اما اگر پیشرفت کرده و تا نیمه ی قرنیه برسد می تواند باعث تاری دید و در برخی موارد از بین رفتن مقدار بسیاری از دید فرد گردد ، گاهی نیز به دلیل پیشرفت ناخنک در چشم ممکن است فرد دچار عیوب انکساری چشم نظیر آستیگماتیسم گردد اما موردی از نابینایی به دلیل ناخنک در دسترس نمی باشد و اگر هم وجود داشته باشد تعداد چشم گیری نیست و نمی توان آن را جزوی از آمار رد کرد و به شمار آورد.

علائم ناخنک چشم در فرد

ناخنک در ابتدا و پیش از پیشرفت علائم شاخصی ندارد و نمی توان آن را به حالت طبیعی تشخیص داد اما با گذر زمان و پیشرفت این اختلال می توان علائم ذیل را در آن مشاهده نمود و متوجه وجود ناخنک چشم گردید :

  1. در ابتدای به وجود آمدن این تومور ، فرد احساس وجود یک جسم خارجی در چشم دارد و دائما قصد درآوردن آن جسم از چشم خود را در سر دارد. عمل جراحی ناخنک چشم یکی از روش های از بین بردن ناخنک چشم است
  2. قرمز رنگ شدن چشم و یا تغییر رنگ دادن آن به صورت غیر معمول می تواند نشانه ای از وجود ناخنک در چشم باشد.
  3. احساس سوزش های شدید و بی علت از علائم شایع ناخنک چشم می باشد.
  4. اگر فرد در چشم خود احساس سوزن سوزن شدن داشته باشد ، می توان احتمال ناخنک چشم در فرد را داد.
  5. احساس غیرقابل تحمل بودن برخورد آب با چشم و یا غیرقابل تحمل بودن گردش هوا با سرعت بالا می تواند به دلیل وجود ناخنک چشم باشد. عمل جراحی ناخنک چشم می تواند کاهش دهنده این مورد باشد
  6. ناتوانی فرد در دید کامل به دلیل کشیده شدن قسمت از زائده به سمت قرنیه چشم و قرار گرفتن در نقطه ای که باعث دید فرد می شود.
  7. تاری دید به دلیل وجود پرده ای سفید رنگ در چشم فرد از علائم وجود ناخنک در چشم است.
  8. ناتوانی در قرار دادن لنز در چشم در جایگاه مناسب از دیگر علائم موجود در ناخنک چشم است.
  9. و…

عوامل بروز ناخنک چشم در فرد

عامل دقیق و مشخصی برای به وجود آمدن ناخنک چشم کشف نشده است و نمی توان دلیلی واحد و دقیق و قطعی برای آن ارائه نمود اما برخی از عوامل دخیل و موثر بر بروز و به وجود آمدن آن به شرح ذیل می باشد :

  1. قرار گرفتن بیش از حد معمول و باقی ماندن طولانی مدت در معرض برخی نور های فرا بنفش مانند نور خورشید می تواند باعث بروز ناخنک چشم گردد.
  2. مستمر شدن خشکی چشم که به دلایل متعددی به وجود می آید می تواند باعث بروز ناخنک چشم نیز گردد.
  3. در برخی موارد ورود حجم زیادی از گرد و غبار و خاک به چشم و مستمر بودن آن ، ناخنک چشم را می سازد.
  4. و …

پیشگیری کردن از بروز ناخنک چشم در فرد

به دلیل اینکه یکی از علت های شاخص به وجود آمدن ناخنک در چشم برخورد کردن مستقیم نور خورشید با چشم است ، بیشترین گروهی که درگیر این اختلال بینایی می گردند موج سواران ، کارگران ساختمان ، کارگران سواحل و … اند که در تابش مستقیم نور خورشید ساعات زیادی را سپری می کنند. افراد می توانند با استفاده کردن از کلاه هایی که لبه دارند ، عینک های آفتابی و کمتر در معرض نور خورشید قرار گرفتن ، خود را از به وجود آمدن ناخنک در چشمانشان مصون دارند. و نیاز به عمل جراحی ناخنک چشم را در خود به وجود نیاورند

درمان ناخنک چشم

ناخنک چشم مانند دیگر اختلالات و ضعف های بینایی دارای چندین راه و روش برای درمان است که از آن درمان ها می توان اشاره کرد به :

  • استفاده از قطرات مخصوص ناخنک چشم
  • استفاده از پماد های مخصوص ناخنک چشم
  • عمل جراحی ناخنک چشم

استفاده از قطرات مخصوص ناخنک چشم

قبل از تجویز عمل جراحی ناخنک چشم قطراتی که متخصصین و چشم پزشکان برای افراد تجویز می نمایند می تواند در بهبود مواردی که پیشرفت چندانی نداشته اند مثمر ثمر واقع شود. در برخی موارد این قطرات به دلیل از بین رفتن سوزن سوزن شدن ، سوزش و یا خارش و التهاب برای افراد تجویز می گردند و یا در مواردی می توان از قطرات اشک مصنوعی استفاده نمود تا چشمان فرد رطوبت خود را نگه دارند ، البته که افراد اجازه این را ندارند که با خود درمانی و بدون تجویز پزشک از این قطرات برای چشم خود استفاده نمایند.

استفاده از پماد های مخصوص ناخنک چشم

پماد ها نیز دقیقا به صورت قطرات عمل می نمایند و برای بهبود ناخنک چشم ، به صورت موضعی مصرف می شوند ، در مصرف پماد نیز باید ایمنی های لازم انجام گشته و افراد بدون تجویز پزشک ، دست به هیچ گونه خود درمانی ای نزنند.

و

عمل جراحی ناخنک چشم

اگر ناخنک چشم در افراد بیش از حدی پیشرفت نماید و توان کنترل و بهبود بخشیدن به آن ، با قطرات و پماد ها وجود نداشته باشد پزشک چشم و متخصصین مربوطه ، عمل جراحی ناخنک چشم را برای وی تجویز می نمایند.

به طور معمول عمل جراحی ناخنک چشم برای افرادی تجویز می گردد که دیدشان به مشکل خورده باشد ، آستیگماتیسم چشم در اثر ناخنک برایشان رخ داده باشد و یا آنان که دیدشان کاهش پیدا کرده و یا از بین رفته باشد.

یکی از روش های انجام عمل ناخنک چشم به این شکل است که در آن زائده تومور مانند را از چشم فرد خارج می کنند و لایه ای که تا روی قرنیه آمده است را از روی قرنیه بر می دارند. در مرحله بعد جراح باید قسمتی که به دلیل برداشتن زائده تومور مانند خالی مانده است را پر کنند ، حال چگونه و با استفاده از چه چیز آن را پر می نماید ؟

پاسخ این است که از قسمتی سفیدی چشم و یا همان ملتحمه چشم بخشی را کشیده و به قسمت خالی بخیه می کنند ، بدین ترتیب می توان ناخنک چشم را درمان و جراحی نمود. پس عمل جراحی ناخنک چشم راه مناسبی برای درمان است

این عمل به طور تقریبی دو تا چهار برابر عمل لیزیک چشم و عمل لازک چشم زمان می برد ، به عبارتی مدت زمان این عمل برای افرادی که برای اولین بار آن را اعمال می نمایند با کسانی که دفعه چندمشان است اعمال این عمل  ، اندکی متفاوت است. مدت زمان عمل برای کسانی که دفعه اول عمل ناخنک چشم هایشان می باشد حدود یک ساعت می باشد و اگر فرد برای بار چندم این عمل را اِعمال کرده باشد امکان طول کشیدن آن تا دو ساعت نیز برای افراد وجود دارد و کم و بیش این ساعت ها بسته به تخصص جراح و چشم پزشکی دارد که عمل را برای اشخاص انجام می دهند.

لازم به ذکر است که از ناخنک چشم با نام دیگری نیز یاد می شود و متخصصین و برخی افراد آن را با نام پتریژیوم می شناسند.

عوارض عمل ناخنک چشم

  1. ایجاد عفونت به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی توسط فرد از عوارض ناخنک چشم می باشد.
  2. وجود التهاب و تورم به دلیل انجام عمل به روی چشم و جراحی آن قسمت چشم می تواند از عوارض احتمالی عمل ناخنک چشم باشد.
  3. به وجود آمدن درد های غیر عادی پس از عمل جراحی ناخنک چشم در فرد از دیگر عوارض این عمل می باشد.
  4. امکان عود کردن مجدد ناخنک چشم در فرد مورد جراحی قرار گرفته از عوارضی است که احتمال بروز آن بسیار کم است.
  5. درد یک الی سه روزه و نیاز به استفاده کردن از مسکن های تجویز شده توسط چشم پزشک می تواند جزو عوارض عمل ناخنک محسوب شود که کاملا طبیعی است.
  6. و …

فواید عمل جراحی ناخنک چشم

  1. اگر فرد به موقع و در مناسب ترین و بهترین زمان عمل ناخنک چشم را اعمال نماید ، می تواند از ایجاد آستیگماتیسم در چشم جلوگیری نماید.
  2. درمان کردن ناخنک چشم و بازگشت دیدی کامل و از بین رفتن تاری در چشم و قرنیه فرد و توان لذت بردن از دید کافی از مزایای عمل ناخنک چشم می باشد.
  3. و …

بدیهی است که از بین رفتن ناخنک چشم خودش مهم ترین و بارز ترین فایده و مزیت عمل ناخنک چشم می باشد چرا که هیچ مزیتی برتر از دید بی مشکل و شفاف نمی باشد.

پس از عمل جراحی ناخنک چشم چه باید کرد و چه نباید انجام داد ؟

  1. فرد باید پس از انجام عمل جراحی ناخنک چشم از عینک های آفتابی و کلاه های لبه دار استفاده نماید این کار اگر تا انتهای عمر افراد باشد امکان بروز بسیاری از مشکلات را کاهش می دهد و نه تنها امکان بروز دوباره ناخنک چشم را.
  2. فرد باید یک الی دو هفته از کار خود کناره گیری کند ، مرخصی گرفته و به سر کار نرود و هم چنین به هیچ عنوان به سیستم های هوشمند نظیر تلفن همراه ، لپ تاپ ، کامپیوتر و تلویزیون نگاه ننماید.
  3. جلوگیری کردن از ورود گرد و غبار و باد به چشم فرد با ورود پیدا نکردن به مکان های پر خاک و پر ریسک برای ورود گرد به چشم می تواند جلوی بروز دوباره ناخنک چشم را بگیرد.
  4. استفاده کردن از اشک مصنوعی جهت مرطوب نگه داشتن چشمی که فرد عمل جراحی ناخنک چشم را بر آن اعمال نموده است و خشکی پیدا نکردن چشم جراحی شده (البته همان طور که کمی پیش‌تر ذکر شد ، خود درمانی به طور کل مفهومی رد است و استفاده از این قطرات نیز باید با نظارت و تجویز پزشک مربوطه باشد.

زمان مناسب برای انجام عمل ناخنک چشم

بیشترین تاثیر در جراحی ناخنک چشم را جراح آن دارد و نه فصل انجام عمل ناخنک چشم. برخی شایعات مبنی بر آن است که فصل تابستان برای جراحی ناخنک مناسب نیست اما همان طور که گفته شد شایعه ای بیش نیست و هیچ موردی در باب اینکه جراحی در تابستان عوارض بیشتری دارد گزارش نشده است.

افراد می توانند با تحت نظر بودن توسط دکتر جزایری و معاینه شدن توسط ایشان متوجه آن گردند که آیا نیازی به جراحی ناخنک چشم دارند یا نه و در صورت نیاز نیز می توانند با مشاوره ایشان جراحی را انجام دهند.

اگر پس از عمل جراحی ناخنک چشم فرد دچار عوارض شدید شد چه باید بکند ؟

افراد به هنگامی که پس از انجام عمل جراحی ناخنک چشم متوجه وجود عوارض شدید و غیر طبیعی شدند بی هیچ اقدامی و بی هیچ خود درمانی ای باید با سرعت خود را به پزشک و جراح خود برسانند و اقدامات لازم را تحت نظر ایشان انجام داده و از عوارض رهایی پیدا کنند.

 

امید است که این مقاله و مطالب آنچه مورد نیاز شما در ارتباط با عمل جراحی ناخنک چشم و درمان آن بود را در اختیارتان قرار داده باشد. موفق و برقرار باشید.

 

در صورت احساس وجود شی خارجی در چشم چه عیبی در چشم افراد ایجاد شده است ؟

به طور معمول یکی از اختلالاتی که چنین احساسی را در فرد ایجاد می نماید ناخنک چشم است که درمان های متعددی دارد و یکی از این درمان ها جراحی ناخنک چشم می باشد.

آیا ناخنک چشم توموری سرطانی است ؟

خیر ناخنک چشم گرچه تومور و زائده است اما سرطانی و خطرناک نیست و فرد می تواند به راحتی آن را درمان نماید .

آیا تاری دید نشانی از ناخنک چشم است ؟

نه لزوما !
تاری دید دلایل فراوانی دارد که می توان عیوب انکساری را از این دلایل دانست اما یکی از راه های تشخیص ناخنک چشم می تواند تاری دید در فرد باشد

رنگ ناخنک چشم به چه صورت است ؟

ناخنک چشم به طور معمول پرده ای سفید مانند است اما به دلیل وجود رگ ها و مویرگ های فراوان در خود به صورتی کم رنگ و یا قرمز شباهت پیدا می کند .

4.3/5 - (161 امتیاز)

1 دیدگاه

  • مطالب کامل آموزنده و مفید بوده و با توجه به مطالب یاد شده می توان جهت درمان ناخنک چشم اقدام کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.