جراحی انحراف چشم

جراحی انحراف چشم

یکی از مشکلات شایع که چشم افراد زیادی به آن دچار می شود انحراف چشم می باشد که درمان آن در زمان درست از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. روش های زیادی برای درمان انحراف چشم وجود دارد که در کنار آن عمل جراحی انحراف چشم نیز جای دارد. ما در این مطلب قصد دارید تا به طور کامل به عمل جراحی انحراف چشم و نکات مهم آن بپردازیم پس برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه با ما در این مطلب همراه باشید.

جراحی انحراف چشم را می توان مهم ترین و بهترین و کارآمد ترین درمان برای انحراف چشم دانست. در این محتوا به صورت کامل به مراحل پیش و پس از جراحی انحراف چشم خواهیم پرداخت. جهت یافتن اطلاعات تکمیلی می توانید این محتوا را تا انتها همراهی و دنبال فرمایید و سپس تصمیم به عمل انحراف چشم گرفته و یا از انجام آن منصرف گردید.

ما در این مطلب سعی داریم تا تمامی نکات مهم و ضروری در مورد این جراحی را ذکر کرده و در نهایت بهترین سن برای عمل انحراف چشم را نیز به شما معرفی کنیم.

انحراف چشم چیست؟

چشم های انسان و دیگر حیوانات دارای حس بینایی در حالت متعادل و در شرایط معمول باید هم راستا ، قرینه و مشابه یک دیگر باشند و هیچ گونه تفاوتی در محل قرار گیری آن دو وجود نداشته باشد. ماهیچه های چشم باید قرنیه ی چشم و دیگر اجزا آن را در یک جهت و یک نقطه مشابه و ثابت نگه دارند ، حال اگر این هم راستایی و قرینه بودن از بین رفته و هر کدام از چشم های فرد به سمتی مایل شود

معمولا برای درمان این مشکل بینایی جراحی انحراف چشم تجویز می شود.

(در بعضی موارد تنها یک چشم فرد) فرد دارای انحراف چشم ، لوچی و به عبارت تخصصی و پزشکی دچار استرابیسم می گردد و سلامت چشم خود را از دست می دهد. همان طور که گفته شد انحراف چشم به عدم هماهنگی هر دو چشم و ناتوانی در ایجاد تمرکز در چشم و نقطه بینایی اطلاق می شود.

جراحی انحراف چشم در بزرگسالان

این ناهماهنگی در دو چشم در هر سنی ممکن است رخ دهد و افراد را در هر مرحله از زندگی دست بر گریبان خود نماید اما معمولا شدت مبتلا شدن به آن در حالت عادی در سنین زیر 6 سال بسیار بیشتر از دیگر سنین است و افراد در شیرخوارگی و سنین پیش از دبستان بیشتر از بزرگسالی به آن مبتلا می گردند ، حال اگر این اختلال در هر سنی که می خواهد رخ دهد.

خوب است بدانید در سنین کودکی که متوجه بروز این بیماری شده اید در بهترین سن برای عمل جراحی چشم نیز قرار دارید.

می توان گفت : هرگاه چشم ها به طور غیر معمول جا به جا گردند فرد دچار لوچی گردیده است و  برای این اختلال اهمیتی ندارد که فرد مذکور چند سال سن دارد. جراحی انحراف چشم بهترین درمان است

انواع انحراف برای جراحی انحراف چشم

انحراف چشم انواع و اقسام متفاوتی دارد ، ممکن است هر دو چشم را در برگیرد ، ممکن است یکی از چشم ها را و یا به عبارتی چشم راست و یا چشم چپ را درگیر خود بنماید. علم چشم پزشکی تمام جوانب را در نظر گرفته و برای تمامی این مواردِ ذکر شده نامی خاص را ذکر کرده است تا تمام انواع انحرافات چشم با یک نام عام و کلی نام برده نشوند. حال به انواع و اقسام انحراف چشم در علم چشم پزشکی پرداخته می شود :

  1. در برخی موارد ممکن است هر دو چشم به سمت بینی و به سوی داخل منحرف شوند. (نام تخصصی و پزشکی آن ایزوتروپی و یا انحراف چشم ضربدری می باشد.)
  2. در برخی موارد ممکن است هر دو چشم به سمت گوش ها و به سوی خارج منحرف شوند. (نام تخصصی و پزشکی آن اگزوتروپ و یا چشم نهنگ می باشد.) جراحی انحراف چشم در این مورد تاثیر بسیاری دارد
  3. در برخی موارد ممکن است یک چشم به سمت بالا منحرف شود و یا گاهی ممکن است یک چشم به سمت پایین منحرف گردد. (نام تخصصی و پزشکی آن هایپرتروپی و هیپوتروپی می باشد.)
  4. در برخی موارد ممکن است چشم فرد به حالت مخفی منحرف شود و دارای انحراف مخفی گردد. (نام تخصصی و پزشکی آن استرابیسم مخفی و یا هتروفوریا می باشد.)
  5. در برخی موارد ممکن است استرابیسم چشم به حالت آشکار نمود پیدا کند (نام تخصصی و پزشکی آن هتروتروپی می باشد.) تاثیر جراحی انحراف چشم نیز مانند تمام موارد دیگر بسیار است.

در هر صورت انواع این انجراف چشم ها با به موقع درمان شود و با توجه به بهترین سن برای عمل انحراف چشم و البته سایر روش های درمانی اقدام کرد.

بازگشت انحراف چشم بعد از عمل

به طور کلی پس از جراحی انحراف شم باید نتایج بهبودی این بیماری را مشاهده کرد. اما ممکن است بالعکس مشاهده کنید که نه تنها هیچ بهبودی حاصل نشده است بلکه انحراف شدید یا خفیف همچنان در چشم شما وجود دارد. در این صورت دو فرض مطرح است :

  1. قسمتی از انحراف چشم با عمل از بین نرفته است.
  2. چشم به عارضه بازگشت انحراف چشم بعد از عمل دچار شده است.

روش درمانی در هر دو فرض بالا چندان دشوار نمی باشد. اگر بازگشت انحراف چشم پس از عمل سنگین باشد در این صورت عمل مجدد صورت میگیرد و در صورتی که این مشکل به صورت خفیف بروز کرده باشد می توان با سایر روش های موضعی درمان اقدام به حل کردن این مشکل نمود. در ادامه سعی داریم تا بهترین سن برای عمل انحراف چشم را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین سن برای عمل انحراف چشم

وقتی سخن از بهترین به میان می آید باید در نظر گرفت که انجام این عمل جراحی در چه سنی می تواند بهترین نتیجه برای چشم را به همراه داشته باشد و بهتر به سلامتی چشم منجر گردد. در مورد این بیماری باید گفت که بهترین سن برای عمل انحراف چشم زمانی است که پروسه رشد و تکامل چشم هنوز به پایان نرسیده است که این سن مصادف می شود با قبل از 5 تا 6 سالگی ! پس اگر فرزند شما پیش از این سنین مبتلا به این بیماری شده است می توانید از همین حالا اقدام به درمان آن کنید حتی اگر این روش از طریق جراحی باشد.

سوال که در این زمان مطرح می شود این است که آیا عمل جراحی انحراف چشم برای کودکان خطرناک است ؟

فراموش نکنید این بیماری است که برای چشم خطر دارد نه روش درمانی آن ! پس اگر پزشک شما تشخیص داده است که بهترین سن برای عمل انحراف چشم یک سن مشخص است بدانید که این تشخیص بدون شک با توجه به وضعیت جسمی و سن شما در نظر گرفته شده است و خطر آن به قدری نیست که برای شما نگران کننده باشد.

انحراف چشم در بزرگسالان + هزینه آن

گاهی شرایط به گونه ای عمل می کند که امکان انجام عمل جراحی انحراف چشم در کودکی وجود ندارد ! در این صورت تصور نکنید که عمل انحراف چشم در بزرگسالان امکان پذیر نیست. شما در هر زمان که متوجه این بیماری می شوید باید اقدام به درمان آن کنید و اگر این روش عمل جراحی است پس باید هرچه سریع تر آن را انجام دهید.

در نهایت باید خاطر نشان شد کهبهترین سن برای جراحی انحراف چشم همان سنی است که فرد متوجه وجود این اختلال می شود ، هر چه سریع تر این مسئله پیگیری و جراحی شود برای وی بهتر است و می تواند باعث جلوگیری از مشکلات احتمالی دیگر شود. از مزایای مهم آن می توان به درمان مستمر انحراف چشم اشاره نمود.

هزینه عمل انحراف چشم در بزرگسالان چندان تفاوتی با این عمل در سایر سنین نمی کند. چرا که هزینه عمل جراحی انحراف چشم در بزرگسالان نه بر اساس سن بلکه بر اساس شرایط چشم تعیین می شود. فراموش نکنید که خواه یا ناخواه برای داشتن یک چشم سالم به این عمل نیاز دارید ! پس دغدغه هزینه را نداشته باشد با تماس با مطب دکتر جزایری با بهترین هزینه به عمل انحراف چشم بپردازید.

هزینه عمل انحراف چشم در بزرگسالان قابل پرداخت توسط عموم افراد جامعه است و به هیچ عنوان نجومی و غیر معقول نمی باشد.

بهترین سن برای عمل انحراف چشم

لازم به ذکر است که شایع ترین نوع انحراف چشم و یا استرابیسم چشم ایزوتروپی و یا همان انحراف چشم ضربدری و تمایل هر دو چشم به سمت داخل می باشد و افراد بیشتر با این نوع از انحراف چشم به چشم پزشکان و اپتومتریست ها مراجعه می نمایند. اگر در سن کودکی متوجه وجود این بیماری شده اید در بهترین سن برای عمل انحراف چشم به سر می برید.

هم چنین می توان از جهات دیگر نیز انواع انحراف چشم را مشخص کرد و نوعی دیگر از دسته بندی را نیز برای انحراف چشم قائل شد.

  1. انحراف چشم ثابت با نام تخصصی و پزشکیِ استرابیسم ثابت.
  2. انحراف چشم متناوب با نام تخصصی و پزشکیِ استرابیسم متناوب.

برای درمان تمامی موارد ذکر شده می توان از جراحی انحراف چشم استفاده نمود و کلینیک دکتر جزایری آن را برای افراد سهل و میسر نموده است.

آیا عمل انحراف چشم خطرناک است ؟

عمل جراحی به طور کلی یک روش تهاجمی است اما زمانی که این روش انتخاب می شود باید در نظر بگیرید که راه دیگری برای درمان این بیماری وجود ندارد. همچین انتخاب یک پزشک حاذق که در زمینه این جراحی متخصص باشد می تواند درصد خطر را تا حد زیادی کم کند. شما می توانید با ما تماس بگیرید و با یکی از بهترین جراحان و چشم پزشکان تهران در ارتباط باشید.

عمل جراحی انحراف چشم و سایر روش های های درمان آن!

مانند هر عیب و ضعف بینایی دیگری در چشم انسان ، برای انحراف چشم وی نیز درمان های متعددی وجود دارد که در اینجا به بخشی از مهم ترین این روش ها پرداخته خواهد شد. فراموش نکنید که سن در روند درمانی این بیماری اهمیت زیادی دارد. به همین علت سعی کنید در بهترین سن برای عمل انحراف چشم یا سایر روش های درمانی اقدام کنید. فوقا بهترین سن برای درمان انحراف چشم را معرفی کرده ایم.

انحراف چشم درمان های متعددی دارد ، درمان هایی نظیر :

  1. استفاده از قطرات مخصوص انحراف و تنبلی چشم
  2. بستن چشم قوی تر و باز نگه داشتن چشم ضعیف
  3. نرمش دادن و انجام حرکات تمرینی برای بازگشت سلامت چشم
  4. استفاده از عینک های طبی مناسب (منشور دار و یا دارای شماره عیوب انکساری چشم)
  5. ریختن سم بوتولینیوم در چشم
  6. جراحی انحراف چشم 

حال فرصت آن است که برخی از موارد تیتر وار ذکر شده ی بالا که نیاز به توضیح دارند به اختصار توضیح داده شوند تا جای هیچ گونه ابهام و ایهامی را باقی نگذارد و فرد در صورت مبتلا بودن به انحراف چشم بتواند با در میان گذاشتن با پزشک خود یکی از راه های ذکر شده را برای درمان خود برگزیند.

استفاده از قطرات مخصوص انحراف و تنبلی چشم

برخی از موارد ابتلا به این اختلال بینایی را می توان با قطرات کنترل و درمان نموند اما نمی توان با خود درمانی و استفاده از آن قطرات، درمان را میسر کرد. درمان با قطرات حتما باید با تجویز پزشک حاصل شود.

بستن چشم قوی تر و باز نگه داشتن چشم ضعیف

در مواردی که شدت و میزان انحراف و پیشرفت این اختلال در آن ها بسیار کم است از روش بسیار کهن و قدیمی بستن چشم قوی تر استفاده می شود. از سال ها قبل اگر کودک و یا شخصی دچار انحراف چشم و یا تنبلی چشم می شد چشم قوی تر را با پارچه می بستند و چشم ضعیف و دارای انحراف را وادار به دیدی بهتر می کردند امروزه نیز همان روش به کار برده می شود اما کمی بروز تر و پیشرفته‌تر ، در این روش امروزه از چسبی پزشکی برای بستن چشم قوی استفاده می شود و باعث بازگشت هم راستایی و دید صحیح چشم می شود.

پس از تجویز و انجام جراحی انحراف چشم این موارد نیز می توانید رعایت نمایید

نرمش دادن و انجام حرکات تمرینی برای بازگشت سلامت چشم

برخی از حرکاتی که متخصص چشم تجویز می نماید می تواند در بهبود فرد موثر واقع شود. البته که این روش در موارد خفیف قابل انجام است و انحرافات شدید تر لزوما باید از جراحی انحراف چشم استفاده کرد. البته در صورت مراجعه در بهترین سن عمل جراحی چشم می توان تمامی عیوب را بر طرف کرد.

استفاده از عینک های طبی مناسب (منشور دار و یا دارای شماره عیوب انکساری چشم)

استفاده از عینک تجویز شده توسط پزشک تاثیر بسازایی در کنترل انحراف چشم دارد.

ریختن سم بوتولینیوم در چشم

برای فلج موقت چشم به کار برده می شود.

جراحی انحراف چشم

جراحی انحراف چشم با برش قسمت پوشاننده چشم اتفاق خواهد افتاد ، پزشک برشی را در سطح رویی چشم ایجاد کرده تا توان جراحی عضلات موجود در چشم ایجاد شود و سپس با دستکاری و اصلاح عضله ای که ایجاد اختلال کرده است با جراحی انحراف چشم ، آن انحراف را بر طرف می کند. اینکه پزشک کدام عضله را دست‌خوش تغییر قرار دهد بسته به آن است که کدام یک از انواع انحراف چشم فرد را درگیر کرده باشد. این جراحی در کودکان به دلیل ترس موجود در آن ها با بی هوشی همراه است اما در بزرگسالان تنها با بی حسی موضعی انجام می پذیرد.

فراموش نکنید که هر چند ما در این مطلب بهترین سن برای عمل جراحی چشم را به شما معرفی کردیم اما تشخیص وجود شرایط برای این عمل با پزشک است پس در هر سنی که هستید به پزشک خود کراجعه کرده و در صورت وجود شرایط برای همیشه به این مشکل پایان دهید.

عوارض و معایب این عمل می تواند به شرخ ذیل باشد :

  1. تاری دید پس از عمل جراحی
  2. ایجاد دو بینی پس از عمل
  3. ایجاد عفونت پس از عمل جراحی انحراف چشم
  4. ایجاد التهاب چشم پس از جراحی

این عوارض با در میان گذاشتن با پزشک قابل کنترل هستند و می توان این را در نظر گرفت که عمل انحراف چشم عملی خطرناک نمی باشد.

برگشت انحراف چشم پس از عمل

علائم بروز انحراف چشم در افراد و نیاز به جراحی انحراف چشم

بروز انحراف چشم علائم متفاوتی دارد که در ادامه به برخی از این علائم پرداخته خواهد شد.

  1. ناهماهنگی در ساختمان ظاهری هر دو چشم و از بین رفتن هم راستایی ، قرینگی و ثبات جایگاه (گاهی تنها در صورتی می توان این ناهماهنگی را مشاهده کرد که فرد به جهتی خاص بنگرد و نقطه تمرکز بینایی خود را در محلی خاص قرار دهد.)
  2. ناتوانی در تمرکز بینایی می تواند یکی دیگر از علائم بروز انحراف چشم در افراد باشد.
  3. دو بینی های گاه و بی گاه و بدون دلیل و اختلال دیگری می تواند نشان از انحراف چشم باشد.
  4. ناتوانی در درک عمق از دیگر علائم انحراف چشم است.
  5. خستگی های شدید و مداوم چشم بدون علت دیگری از علائم انحراف چشم محسوب می شود.
  6. درد های طولانی مدت در چشم می تواند در صورت عدم وجود دیگر عیوب بینایی ، دال بر وجود انحراف چشم باشد.
  7. تنبلی چشم در افراد می تواند نشانه ای از وجود انحراف چشم باشد.
  8. تاری و محو بودن تصاویر در صورت فقدان دیگر اختلالات بینایی گاهی نشانی از وجود انحراف چشم است.
  9. احساس سوزن شدن و کشش در دو طرف چشم (داخل و خارج چشم) نیز از دیگر علائم انحراف چشم است.
  10. ناتوانی در مطالعه سهل و آسان و ناتوانی در مشاهده اشیا بسیار نزدیک بدون وجود دیگر عیوب انکساری از نشانه های انحراف چشم است.

اگر در کودکی این علائم را مشاهده کرده اید یقینا در بهترین سن برای عمل انحراف چشم و درمان آن هستید.

علل بروز انحراف چشم و علل اقدام به جراحی انحراف چشم

در بسیاری از موارد ممکن است تنبلی چشم به صورت طولانی مدت باعث بروز این اختلال در بینایی گردد. همان طور که پیش‌تر ذکر شد ، به طور معمول انحراف چشم در سنین زیر 6 سال شایع است و می توان با مورد آزمایش قرار دادن کودکان شیرخوار ، نوپا و خردسال از وجود این اختلال بینایی در بزرگسالی جلو گیری نمود ، در بیشتر مواقع متخصصین و پزشکان برای رفع این مشکل از جراحی انحراف چشم استفاده می نمایند. که بهترین سن برای عمل انحراف چشم با معاینه مشخص می شود

در ادامه به برخی دیگر از عوامل دخیل در به وجود آمدن انحراف چشم می پردازیم :

  1. آسیب ها و ضربات به مغز و ناتوانی در ارسال درست پیام های دیداری از قسمت بصری موجود در مغز انسان از علل بروز انحراف در چشم است.
  2. ناهماهنگی در ساختمان ظاهری هر دو چشم و از بین رفتن هم راستایی ، قرینگی و ثبات جایگاه (گاهی تنها در صورتی می توان این ناهماهنگی را مشاهده کرد که فرد به جهتی خاص بنگرد و نقطه تمرکز را در محلی خاص قرار دهد.)
  3. ناتوانی در تمرکز و ضعف ماهیچه ها در نتیجه خود ، از بین رفتن ثبات مکان را دارا است.
  4. وجود تنبلی چشم در دراز مدت می تواند از علل بروز انحراف چشم باشد. جراحی انحراف چشم تجویز می شود
  5. ارث و وراثت و انحراف چشم مادر زادی نیز می تواند باعث بروز این ضعف بینایی گردد.
  6. دارا بودن بیماری MS در رخ دادن این اختلال موثر است و می تواند احتمال بروز آن را ایجاد نماید.
  7. اگر فرد دارای نشانگان و یا به عبارتی همان سندروم داون باشد احتمال بروز انحراف چشم را در خود دارا است.
  8. تومور های چشمی گاهی می توانند موجب بروز این اختلال گردند. تجویز جراحی انحراف چشم رخ می دهد
  9. تومور های مغزی نیز همانند تومور های چشمی می توانند موجب بروز این اختلال شوند.
  10. سکته های مغزی به دلیل پیامد هایی که در پی دارند گاهی انحراف چشم را در فرد پدیدار می نمایند.
  11. آسیب هایی که پس از زایمان و به دلیل فشار های وارده به سر ، نوزاد را درگیر می نمایند نیز می توانند باعث بروز آن گردند.
  12. دیابت نیز توان بالا بردن احتمال انحراف چشم را دارا است.
  13. فشار خون بسیار بالا و فشاری که به مغز و چشم وارد می کند می تواند باعث تضعیف ماهیچه ها و بروز انحراف چشم گردد.
  14. کاتاراکت و یا همان آب مروارید چشم گاهی انحراف چشم را در پی دارد.
  15. فلج مغزی به دلیل فشار های وارده بر نوزاد به هنگام زایمان می تواند موجب بروز انحراف چشم گردد.

امید است که این مثاله آنچه مورد نیاز شما در مورد جراحی انحراف چشم بود را در اختیارتان قرار داده باشد ، برقرار و مانا باشید.

آیا جراحی انحراف چشم خطرناک است ؟

خیر این جراحی در صورتی که توسط جراحی خبره و متخصص انجام گیرد خطر فراوانی نداشته و فرد می تواند به راحتی و با خیالی آسوده آن را اعمال نماید .

به هنگام بروز التهاب پس از جراحی انحراف چشم فرد باید چه قرصی را مصرف نماید ؟

افراد نمی توانند با مراجعه به سایت های گوناگون قرص رفع التهاب را برای خود تجویز نمایند .
اگر فرد دچار التهاب پس از عمل شد باید به پزشک خود مراجعه نماید و این مشکل را بر طرف نماید .

اگر کودک را با انحراف چشم رها کنیم به مرور زمان بهبود پیدا خواهد کرد ؟

خیر مرور زمان نمی تواند کودکان را در انحراف چشم بهبودی بخشد اگر کودک دارای انحراف چشم است باید تحت درمان قرار گیرد تا بهبود برای او صورت پذیرد .

انحراف چشم به طور کل به چه اطلاق می شود ؟

انحراف چشم به معنای عدم هماهنگی هر دو چشم است و باعث بروز ضعف در بینایی می گردد

4.5/5 - (125 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.