عمل نزدیک بینی چشم

عمل نزدیکی بینی چشم

یکی از شایع ترین بیماری های چشم که افرادی زیادی اعم از کوچک و بزرگ به آن دچار می شوند نزدیک بینی و دور بینی است. تا کنون و تا همین چند سال اخیر تنها درمان این مشکلات چشمی عینک بود و افراد بر اساس شماره چشم ها مختلف خود به گرفتن این عدسی های طبی می پرداختند. اما با پیشرفت علم پزشکی درمان نزدیکی بینی تنها با عینک میسر نیست بلکه هر کسی می تواند با استفاده از عمل نزدیکی بینی چشم برای همیشه از این مشکل خلاص شود.

ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل در مورد عمل نزدیک بینی چشم که به عمل حذف عینک نیز مشهور است بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در این صفحه همراه باشید.

منظور از نزدیک بینی چشم چیست و چگونه درمان می شود ؟

قبل از اینکه به عمل نزدیک بینی چشم بپردازیم، بهتر است مقداری درباره ی چیستی نزدیک بینی و آمار مبتلایان به آن توضیح دهیم و سپس به عمل نزدیک بینی برسیم. در حقیقت ما در این قسمت قصد داریم تا برسی کنیم این عمل برای درمان چه مشکلی از چشم پیشنهاد و تجویز می شود. مطابق آمار ها :

حدود سی درصد از مردم جهان از اختلال بینایی نزدیک بینی ( یا همان میوپیا ) رنج می برند ، جالب است اشاره شود که بیشتر این سی درصد را افراد آسیایی و خانم ها تشکیل می دهند . نزدیک بینی یکی از عیوب انکساری چشم است .

( از دیگر عیوب انکساری چشم می توان اشاره کرد به : آستیگاتیسم ، دوربینی ، پیر چشمی … )

عمل نزدیک بینی چشم

نزدیک بینی معمولا از سنین پایین در فرد بروز پیدا کرده و با افزایش سن ، با بالا تر رفتن شماره چشم نمود بیرونی بیشتر و واضح تری از خود ارائه می دهد ، در صورت شدت گرفتن بیش از اندازه معمول فرد باید تن به عمل نزدیک بینی چشم داده و مشکل را تا حد امکان حل کند . نزدیک بینی در برخی موارد ، نتیجه کشیدگی بیش از حد معمول برخی قسمت های موجود در چشم است که همین باعث می شود تصویر پس از دریافت توسط چشم در مرکزِ قسمت بینایی قرار نگرفته و در نتیجه فرد در دیدِ واضح دچار مشکل شود .

در حقیقت منظور از نزدیکی بینی چشم این است که شما در مشاهده اجسام نزدیک مشکلی ندارید اما دور را خوب نخواهید دید.

مانند هر مسئله دیگر ابتلا به این اختلال را نیز می توان در ژنتیک افراد مورد بررسی و مطالعه قرار داد ، اما این لزوما بدان معنا نیست که فردی اگر در سابقه خانوادگی خود چنین اختلالی را مشاهده کرده است خود نیز به طور قطع و یقین دچار باشد و یا در آینده دچار شود . به عبارتی دیگر این اختلال هم مانند هر مسئله و اختلال دیگر در جهان هستی ، هم تابع ژنتیک افراد و هم تابع عوامل محیطی می باشد اما درمان ان به یک شکل و یا به وسیله عینک و یا عمل نزدیک بینی چشم می باشد.

علائم نزدیک بینی چشم

اگر این علائم را در خود مشاهده کرده اید می توانید برای عمل نزدیک بینی چشم اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که  در هر صورت پزشک شما ابتدا به تشخیص سن مناسب برای این عمل و شرایط موجود برای این عمل می پردازد.

  1. تاری دید هنگام نگاه کردن به اجسام دور ، نظیرِ تخته سیاه ، تابلو های راهنمایی و رانندگی ، نوشته
    های موجود در تلویزیون از فاصله زیاد و …
  2. خستگی بیش از حد و غیر متعارف
  3. سردرد های زیاد و ممتد
  4. تنگ کردن چشم جهت از بین بردن تاری دید و دید بهتر

البته این علائم تا زمانی است که شما یکی از روش های درمان این مشکل را به کار نگیرید. با ما همراه باشید چرا که در این قسمت بهترین روش یعنی عمل نزدیک بینی چشم را مورد برسی قرار می دهیم.

عمل نزدیک بینی چشم

پیش از آنکه به مراحل عمل نزدیک بینی چشم بپردازیم باید بدانیم که چه عمل هایی برای حل این مشکل ممکن است پیشنهاد شود. شایع ترین عمل های درمان نزدیک بینی چشم به این شرح می باشد :

لیزیک

لیزیک به طور معمول از پر طرفدار ترین عمل های نزدیک بینی چشم است که اگر شرایط انجام آن وجود داشته باشد بدون شک تجویز می گردد . مراحل این عمل به این صورت می باشد :

  • عمل لیزیک به این صورت است که ابتدا فرد را در اکثر موارد بی حس کرده و عمل به صورت سرپایی آغاز می شود.
  • در مرحله بعد سطح رویی چشم را تراشیده و با لیزر اگزایمر اصلاحات لازم را روی قرنیه مراجع اعمال می کنند.
  • جراحی هر چشم تنها حدود 5 دقیقه و استفاده از لیزر اگزایمر تنها حدود 5 الی 20 ثانیه به طول می انجامد .
  • در اکثر موارد (چیزی حدود 96 درصد) فرد پس از لیزیک و عمل نزدیک بینی چشم دیگر نیازی به استفاده از عینک و یا لنز ندارد و بهبود کامل خود را به دست می آورد
  • همچنین دیگر نیازی به عمل های متعدد و بعدی نیز وجود ندارد به عبارتی می توان با چشم پوشی از برخی استثنا ها (4 درصد) لیزیک را درمان قطعی دانست .

فواید و مزایای لیزیک :

  1. هزینه مناسب تر از دیگر جراحی ها
  2. بدون نیاز به بانداژ
  3. دید در یک روز بعد

مضرات و معایب لیزیک :

  1. ناتوانی در بازگردانی تغییراتِ اعمال شده بر قرنیه مراجع
  2. انحراف دید
  3. بالا رفتن احتمال بروز کاتاراکت ( همان آب مروارید چشم )

عمل نزدیک بینی چشم

از دیگر موارد عمل نزدیک بینی چشم می توان اشاره کرد به :

لازک

لازک از دیگر موارد عمل جراحی نزدیک بینی چشم، اندکی نو پا تر است و سال 1999 به صورت رسمی پا در عرصه علم نهاده است . این عمل به این جهت از لیزیک متمایز است که به جای بریدن و شکافتن سطحی عمیق و لایه ای قطور از چشم ، تنها لایه ای سطحی برداشته شده و سپس تغییرات اعمال می شود ، در نتیجه دیگر نگرانی از این مسئله وجود ندارد که در صورت اندک خطایی دیگر هیچ کاری از دست کسی بر نیاید ، به این دلیل که آن لایه سطحی بریده شده در عمل نزدیک بینی چشم لازک ، خاصیت بازگشت پذیری دارد .

فواید و مزایای لازک :

  • خشکی چشم در آن کمتر از دیگر عمل هاست
  • آسیبی چندانی به قرنیه وارد نمی شود

مضرات و معایب لازک :

  • دید پس از یک و یا دو هفته از اعمال آن باز می گردد
  • به نسبت دیگر عمل ها درد بیشتری دارد

پپی آر کی

این عمل کهن ترین عمل محسوب می شود و در آن لایه زیرین قرنیه برداشته می شود و با لیزر اکزایمر اصلاحات لازم را اعمال می کنند .

فواید و مزایای پی آر کی :

  • مناسب برای افرادی که چشمان حساس و قرنیه نازکی دارند
  • مضرات و معایت پی آر کی : زمان طولانی برای بهبود
  • افزایش خطر به وجود آمدن عفونت

کدام عمل نزدیک بینی چشم بهتر است ؟

به طور دقیق نمی توان اظهار کرد که کدام یک از عمل های نزدیک بینی چشم بهتر است. شرایط چشم هر کسی با فرد دیگر متفاوت است و همین موجب می شود که برخی از عمل ها بر روی یکی به طور قطعی جواب بدهد و چشمان فرد دیگر با آن درمان نشود. تشخیص اینکه کدام عمل نزدیک بینی چشم بهتر است با پزشک می باشد و بهتر است در این زمینه کاملا مطابق نظر چشم پزشک خود عمل کنید. 

بر اساس گفته پزشک و متخصص مربوطه باید عمل مناسب خود را یافت ، به هیچ عنوان نمی توان حکمی کلی را بر اساس نمره و شماره چشم برای عمل مناسب فرد صادر کرد ، این مسئله می تواند فرد به فرد متفاوت باشد ، هرچند شماره چشم آن ها دقیقا یکی باشد . عمل نزدیک بینی چشم انواع و اقسام متفاوتی دارد که متداول ترین و آشنا ترین آن به چشم و گوشِ عموم مردم عمل لیزیک می باشد. عمل های عیوب انکساری چشم نه تنها عمل نزدیک بینی چشم را شامل می شوند، بلکه برای دوربینی و آستیگماتیسم نیز توسط متخصصین تجویز می گردند.

عمل نزدیک بینی چشم

مراحل عمل نزدیک بینی چشم

خوب است بدانید که عمل نزدیک بینی چشم هر چند خود در زمان کوتاهی انجام می شود اما مراحل و پروسه مربوط به خود را دارد. شما برای انجام این عمل باید این مراحل را به تجویز دکتر انجام دهید :

1-با مراجعه به پزشک و متخصص مربوطه می توان شماره چشم را مشخص کرد ، اولین و آشنا ترین آزمایش به دید عموم مردم ، آزمایش چارت حروف انگلیسی می باشد . همان آزمایش چارت حروف انگلیسی است . ( E ) آزمایش اما علاوه بر این آزمایش متداول آزمایش های تخصصی دیگری نیز وجود دارد نظیرِ :

  • تست فشار چشم و یا تونومتری
  • معاینه دقیق بخش شبکیه
  • معاینه دقیق با اسلیت لامپ

2–پس از انجام آزمایشات ، متخصص به فرد اعلام می کند که دید او چند دیوپتر (واحد اندازه گیری عیوب انکساری چشم) می باشد ، دید در صورتی که صفر دیوپتر باشد دیدی کاملا معمولی و به عبارتی سالم است. این عدد هرچه از صفر پایین تر می رود و به سمتِ اعداد منفی، فرد دچار نزدیک بینی می گردد و برای دید بهتر معمولا دست بر تنگ کردن چشم خود می زند .

3-اگر از حد معینی ، دیوپتر چشم شخصی منفی تر گردد ، باید عمل نزدیک بینی چشم برای فرد اعمال گردد ، که البته با پیشرفت علم این عمل به هیچ عنوان نگران کننده و پر خطر نمی باشد ،

چه سنی برای عمل نزدیک بینی چشم مناسب است ؟

بهترین و برترین زمان برای اقدام به عمل نزدیک بینی چشم و دیگر عمل های چشم پس از ثابت شدن شماره آن است ، که سن ثابت شدن شماره چشم افراد متفاوت است و بین 18 تا 25 سال متغیر است . این ثابت شدن به معنای عدم افزایش نبوده و به معنای عدم کاهش شماره چشم می باشد . در انتها دوباره باید اشاره و ذکر شود که تنها شخصی که می تواند در انتخاب عمل جراحی مناسب، فرد را یاری رساند ، متخصص و پزشک مربوطه می باشد که با تشخیص اختلالِ اختصاصی فردِ مورد آزمایش نوع عمل را پیشنهاد و سپس تجویز می کند .

در این مطلب سعی شد تا در حد امکان تمامی نکات مهم در مورد عمل نزدیک بینی چشم ذکر شود.امید است که این مقاله اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار داده باشد .

برای درمان نزدیک بینی چشم چه باید کرد ؟

در ابتدا مراجعه به پزشک و استفاده کردن از مواردی نظیر عینک ، لنز های تماسی و سپس عمل لیزیک و لازک و پی آر کی و ...
که تجویز هر کدام از این موارد بر عهده پزشک می باشد

نزدیک بینی چشم به چه شکل به وجود می آید ؟

نزدیک بینی در برخی موارد ، نتیجه کشیدگی بیش از حد معمول برخی قسمت های موجود در چشم است که همین باعث می شود تصویر پس از دریافت توسط چشم در مرکزِ قسمت بینایی قرار نگرفته و در نتیجه فرد در دیدِ واضح دچار مشکل شود

نزدیک بینی دارای چه علائمی می باشد ؟

تاری دید هنگام نگاه کردن به اجسام دور ، نظیرِ تخته سیاه ، تابلو های راهنمایی و رانندگی ، نوشته
های موجود در تلویزیون از فاصله زیاد و ... خستگی بیش از حد و غیر متعارف ، سردرد های زیاد و ممتد ، تنگ کردن چشم جهت از بین بردن تاری دید و دید بهتر

4.6/5 - (133 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.