مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک

مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک

شاید مانند خیلی از پیشرفت های علمی که در گذشته نبود، فرد حتی تصور نمی‌کرد روزی بتواند بدون عینک، به راحتی و بدون مشکل ببیند. عمل لیزیک و لازک برای کنار گذاشتن همیشگی عینک انجام می‌شود. عمل لیزیک و لازک برای اصلاح مشکلات جشمی مثل نزدیک بینی، دوربینی و… است که این عمل لیزیک و لازک شرایط خاص خود را دارد. هدف از عمل لیزیک و لازک آن است که نور بدون مشکل و به آسانی داخل چشم شود و فرد بعد از این عمل بتواند بدون عینک و لنزها، دیدی خوب و شفاف را تجربه کند.
مانند تمام عمل های دیگر عمل لیزیک و لازک، عوارض و مراقبت های پس از عمل دارد. یکی از این شرایط استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل می‌باشد. دلیل استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک بعد از عمل لیزیک و لازک، چشم انسان دچار فتوفوبی (حساسیت به نور) و حتی دید در شب می‌شود که البته شدت حساسیت چشم به نور در هر فرد متفاوت است. فتوفوبی باید با تشخیص پزشک تایید شود.
پس از تایید پزشک، امکان دارد از بیمار انجام مواردی را بخواهد که یکی از آن ها استفاده از عینک آفتابی است. اگر بعد از عمل تا مدت زمان تعیین شده موارد گفته شده را رعایت نکنید، احتمال به وجود آمدن خطراتی مانند تار یا کدرشدن دید چشم ها ( به آن کدورت یا تیرگی قرنیه چشم می‌گویند) و افزایش مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک و مختل شدن بهبود آن هست.
 
مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک

4 دلایل به وجود آمدن مشکل دید در شب

1. مردمک چشم گشاد شده باشد:

گاهی بعد از عمل جراحی امکان دارد، مردمک چشم گشاد شود که این در روز برای فرد مشکلی پیش نمی آورد ولی در شب دید را دچار مشکل می کند.

2. مشکل انقباض های ضعیف:

این مشکل خیلی نادر است و زمانی رخ می دهد که عمل در مرکز چشم نباشد.

3. پرده قرنیه به مشکل دچار شود: 

  • به خوبی نچسبیدن پرده به قرنیه
  • قرار نگرفتن در مرکز چشم

4. عیب های انکساری چشم

مربوط به نزدیک بینی، آستیگماتیسم و دوربینی است. این عیب در نتیجه واکنش قرنیه به عمل جراحی چشم بستگی دارد.

مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک

در کل پزشکان توصیه می‌کنند، افراد پس از عمل تا چند روز از عینک آفتابی حتی در منزل استفاده کنند. گرچه استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک ضروری است، اما ضرورت و مدت استفاده از عینک آفتابی را پزشک مشخص می‌کند. معمولا بعد از کاهش یا رفع حساسیت های ابتدایی بعد از عمل، پزشک دیگر استفاده از عینک آفتابی در خانه را ضروری نمی‌داند و می‌توانید در خانه دیگر استفاده نکنید. (گرچه این موضوع بازهم به تشخیص پزشک بستگی دارد.)
برای استفاده از عینک آفتابی در خارج از منزل هم مدت زمان به تشخیص پزشک بستگی دارد؛ ولی معمولا فرد به دلیل تغییراتی که در ساختار قرنیه چشم و درکل ساختار داخلی چشم به وجود آمده است، باید تا چند ماه از عینک استفاده کند تا جایی که چشم با تغییرات جدید مطابقت پیدا کند.
زمان دقیقی برای تطابق چشم با تغییرات داخلی خود، گفته نشده است، صرفا گفته می‌شود که امکان دارد حساسیت های آزاردهنده برای فرد به وجود آید. به همین دلیل در طول روز به دلیل آنکه نور خورشید یک محرک اصلی شناخته می‌شود، عینک آفتابی الزامی است. مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک در خارج از خانه را حدودی ۳ ماه تخمین زده اند.

مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازکبعد از عمل لیزیک و لازک چه عینکی استفاده کنیم؟

از عینک هایی که اشعه های ماوراء بنفش را به خوبی مهار می‌کنند، باعث حساسیت چشم نمی‌شوند و چشم را از آسیب و حساسیت به دور نگه می‌دارند، استفاده کنید. بسیار حائذ اهمیت است که مطمئن شوید عینک آفتابی که انتخاب می‌کنید 100٪ محافظ چشم شما در برابر UVB و UVA باشد. در انتخاب عینک آفتابی خود دقت داشته باشید که باید در صورت استفاده از عینک افتابی احساس راحتی کنید و عینک آفتابی مناسب خودتان را انتخاب کنید.

موارد مهم در انتخاب عینک آفتابی

راحتی عینک:
شما قرار است حداقل تا 3 ماه در بیرون از خانه و تا چند روز بعد از عمل در خانه از عینک آفتابی استفاده کنید؛ مدت زمان استفاده از عینک بعد از عمل لیزیک و لازک حداقل 3 ماه است که این زمان کمی نیست پس در انتخاب خود به مواردی مانند تنگی، گشادی، سبک یا سنگین بودن عینک دقت کنید. در انتخاب عینک زیبایی هم ملاک است چرا که اگر شما عینک خود را دوست نداشته باشید یا به شما نیاید کمتر از آن استفاده می‌کنید.
دارای عدسی های پلاریزه:
عینک هایی که دارای عدسی های پلاریزه هستند، به کاهش خیره کننده نور کمک می‌کند و می‌تواند در دوره بهبودیتان کمک کند. برای خرید عینک های دارای عدسی های پلاریزه نیاز نیست هزینه ی زیادی خرج کنید چرا که عینک های دارای عدسی های پلاریزه برچسب های مخصوصی دارند که به شما در تشخیص و انتخاب آن ها کمک می‌کند.
دارای کیفیت بالا:
همان طور که قبل اشاره کردیم، باید عینک آفتابی شما محافظ در برابر UAV و UVB باشد. چرا که مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک کم نیست. برند های معتبر عینک آفتابی در گوشه شیشه خود، برچسبی که نشان دهنده محافظت آن در برابر اشعه ماوراء بنفش می باشد، وجود دارد.
مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک سخن پایانی
همان طور که گفته شد مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک و لازک، بستگی به تشخیص پزشک دارد؛ ولی تا چند روز بعد از عمل چه در خانه چه بیرون از خانه باید استفاده شود و پس از آن نیز تا حداقل 3 ماه در بیرون از خانه باید استفاده شود .

آیا روند بهبود فرد پس از عمل لیزیک و لازک به سن ربط دارد؟

هر چه سن بیمار کمتر باشد، روند بهبود سریع تر انجام می شود. البته عمل برای افراد پایین 18 سال مجاز نیست.

تاری دید بعد از جراحی نگران کننده است؟

گرچه بعضی به خاطر داشتن تاری دید گمان می کنند که عمل موفق آمیز نبوده است، باید گفت بعد از جراحی تا مدتی حتی تار دیدن اشیا نزدیک طبیعی است و نگران کننده نیست.

4.2/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.